V první ukázce z knihy Amy, My Daughter otec vzpomíná na to, jak Amy změnila management a s příchodem do Metropolis Music se setkala s producentem Markem Ronsonem. Tak odstartovala hlavní část své ohromující, i když velmi krátké hvězdné kariéry.

Mitch Winehouse píše, že superhit Rehab vznikl při procházce s Ronsonem, když Amy řekla onu slavnou větu: "They tried to make me go to rehab, and I told them no, no, no." (Zkoušeli mě donutit, abych šla do léčebny, a já jim řekla ne, ne, ne.) Mark Ronson pak údajně řekl, že to zní efektně a měli by z toho udělat písničku.

Poprvé se setkali na jaře 2006 v New Yorku. Začínající zpěvačka už měla jednu desku, ale pořád byla poměrně neznámá. O Markovi skoro nic nevěděla, když poprvé vcházela do newyorských studií v Mercer Street v Greenwich Village. Později řekla, že si myslela, že to bude "nějakej starej židovskej chlápek s velkým plnovousem".

Amy mu zahrála pár starých písniček, které měly retro zvuk, jenž strašně milovala, a Mark znal jen některé z nich. Tak by měla nová deska znít, tvrdila odhodlaně. Udělala mu krátkou přednášku o dívčích soulových skupinách. Skupiny jako The Ronettes, The Chiffons a The Crystals znala z obchodů na Camden Market. Tam si zamilovala šedesátá léta a zcela přejala i image dávných idolů - začala se silně malovat a na hlavě měla brzy účes ve stylu "vosí hnízdo".

Druhý den už Mark přišel s riffem na piáno, z nějž postupně vznikla píseň Back to Black, první natočená pro později tolik slavné album.

Amy měla jet hned domů, ale zavolala otci, že zůstává v New Yorku a bude pracovat s Markem na desce. Zůstala ještě pár týdnů a hned měli pět nebo šest tracků. Pracovala tak, že mu zahrála své písničky na kytaru a zazpívala, akordy mu pak napsala na papír. Vymazlené retro aranže už byly jeho práce.

Senzace sezóny, zpěvačka Amy Winehousová s manželem Blakem Fielder-Civilem.

Zpěvačka Amy Winehousová s manželem Blakem Fielder-Civilem

FOTO: Phil McCarten, Reuters

Mnoho z těch písní je o jejím bývalém muži Blaku Fielder-Civilovi, čehož si Mark Ronson také všimnul. Amy mu řekla, že psaní písniček byla pro ni katarze, album Back to Black je vlastně shrnutím jejich vztahu a následných depresí. Blake se vrátil k bývalé přítelkyni a Amy začala bohužel pít...

S Ronsonem se skvěle doplňovali a hit Rehab prý měli hotový za tři hodiny. Amy se nedařilo psát o samotě. "Kdybyste každý den posadili Amy s papírem a tužkou ke stolu, nenapsala by ani písničku. Ale občas někdo nebo něco rozsvítilo světlo v její hlavě a napsala něco geniálního," píše Mitch Winehouse.

"Práce ve studiu byla velmi náročná a unavující, hlavně pro Marka, který jel na dvě směny a pak usnul únavou. Někdy se probudil s hlavou v Amyině klíně a ona ho hladila po vlasech, jakoby mu byly čtyři roky. Mark byl o pár let starší než ona, ale řekl mi, že mu připadala mateřská a hodná."

Pro Amy to bylo každopádně nejlepší tvůrčí období v jejím životě. Během pár dní dala dohromady hodně písniček. Už předtím měla napsané Wake Up Alone, Love Is a Losing Game a You Know I'm No Good (před Markem pracovala ve studiu se Salaamem Remim).

Mark Ronson dodělal její písně s fantastickou instrumentální soul & funky kapelou The Dap-Kings v Brooklynu a v červnu 2006 k nim Amy v Londýně přidala vokály. Album roku bylo na světě.