Hlavní obsah
Letecký záběr českého autobusu, který v červnu 2012 havaroval v Chorvatsku na dálnici A1. Foto: Cropix

Za tragédii českého autobusu v Chorvatsku vysoudili milióny

Osm lidí zahynulo v červnu 2012 při nehodě českého autobusu na chorvatské dálnici A1 při cestě na dovolenou. Byla mezi nimi i ještě ne šestiletá dívka a její devětašedesátiletá babička. Rodiče dívky a její sestra se ve středu u brněnského krajského soudu dočkali pravomocného verdiktu, podle kterého jim musí cestovka Atlas Adria, jež zájezd organizovala, zaplatit tři a čtvrt miliónu korun.

Letecký záběr českého autobusu, který v červnu 2012 havaroval v Chorvatsku na dálnici A1. Foto: Cropix
Za tragédii českého autobusu v Chorvatsku vysoudili milióny

Trojice pozůstalých původně vysoudila u městského soudu pět miliónů korun, odvolací senát v čele se soudcem Michalem Ryškou ale část nároků zamítl. Soud zároveň ostře kritizoval majitele cestovky Martina Vašulína za snahu odklonit svůj byznys při současném dokladování bídných hospodářských výsledků.

„Zájmem justice nesmí být prohloubení újmy pozůstalým nepřiznáním odpovídajících částek. Utrpení rodiče, který ztratil dítě, nelze poměřovat daňovým přiznáním nebo kvalitou jeho daňových poradců,“ upozornil Ryška.

Odpovědnost má jen cestovka

Pozůstalí původně kromě cestovní kanceláře žalovali i dopravní společnost, které patřil havarovaný autobus. Podle verdiktu soudu ale odpovědnost nese pouze cestovní kancelář a dopravce jako subdodavatel nemá právní odpovědnost vůči pozůstalým.

„Je riziko, že při přepravě dojde k usmrcení osob, a je na cestovní kanceláři, aby činila opatření k prevenci nebo si sjednala pojistné krytí,“ upozornil soudce Ryška.

Soudce nadzvedl ze židle krok majitele cestovky Vašulína, který své podnikání v cestovním ruchu ukončil, současně však začala fungovat „nová“ cestovka Adria Bus, kterou vede Vašulínova dcera. Společnost přitom využívá webových stránek Atlas Adria, funguje ve stejné provozovně se stejným výkladním štítem a chlubí se třiadvaceti lety zkušeností v oboru, ačkoli podle dokumentů funguje teprve od listopadu 2015.

U nehody zasahovalo mnoho záchranářů

Foto: Cropix

„Pan Vašulín už si připadal opotřebovaný a nepřidala mu ta situace kolem nehody. A tak si řekl, že do podnikání přibere dceru, a udělal ji jednatelkou společnosti. Jenže se dostavily problémy v jejich komunikaci, a proto jí tatínek řekl, ať si založí vlastní cestovní kancelář s tím, že jí poskytne potřebné zázemí. Proto vznikl Adria Bus,“ vysvětlovala advokátka cestovní kanceláře.

Podle soudu jde ale o naprosto zavrženíhodný výstřelek.

„Dochází tím k odklonu v podnikání cestovní kanceláře. Vysvětlení, které jsme slyšeli, má vážné trhliny a mezery. Je nepochybné, že došlo k převzetí v rámci family byznysu. Byla založena nová cestovka, dřívějšími závazky neznečištěná, která se ale současně hlásí ke staré tradici, využívá web i vývěsní štít,“ neměli pro podobné praktiky soudci pochopení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků