Hlavní obsah

Vyšetřování Hlinkovy nehody potrvá do konce roku

Právo, Novinky, Rudolf Voleman
PRAHA

Až na konci letošního roku má skončit vyšetřování nehody hokejového trenéra Ivana Hlinky. Šéf karlovarské kriminálky Petr Marek to uvedl v úterý přímo na místě nehody, kde policie spolu se soudním znalcem Bohumilem Málkem prováděla měření parametrů silnice.

Foto: František Jirásek

Koncem loňského roku se Helena Vondráčková rozloučila s postavou Donny v muzikálu Mamma Mia!

Článek

"Věřím, že do konce roku vyšetřování ukončíme buďto podáním návrhu na obžalobu, podáním návrhu na zastavení stíhání, nebo postoupíme případ jako přestupek," uvedl Marek, podle kterého vyšetřovatel v nejbližší době požádá státního zástupce o prodloužení tříměsíčního termínu pro vyšetřování.

Ten totiž skončí za necelý měsíc, 16. listopadu. "Ke zkompletování vyšetřování máme podle zákona tři měsíce, aniž bychom museli státního zástupce požádat o prodloužení lhůty. Protože se ale termín 16. listopadu blíží, připravíme v nejbližších dnech odůvodněnou žádost o prodloužení termínu," řekl Marek.

Dále uvedl, že vyšetřovatel zatím požádal o tři znalecké posudky. "Jedná se o znalecké posudky z oboru silniční dopravy, ze strojírenství - ve vztahu k nákladnímu vozidlu Avie-Daewoo a ze zdravotnictví, kde bude znalecký posudek vypracován směrem k charakteru zranění Hlinky po nehodě," vysvětlil Marek.

Pomohou i automobilky

Policie rovněž požádala o spolupráci výrobce obou automobilů, tedy mladoboleslavskou škodovku a výrobce nákladních vozidle Avia.

"Obě automobilky totiž disponují přístroji, které policie nemá," vysvětloval šéf karlovarské kriminálky, "jejich přístroje dokážou vytáhnout důležité parametry z palubních počítačů vozidel před nehodou."

"Z palubního počítače lze vytáhnout například rychlost vozidla," uvedl vyšetřovatel nehody Rostislav Korb, podle kterého ale nebudou tyto údaje pro závěry vyšetřování směrodatné.

"Stanou se součástí podkladů pro znalecké posduky, z kterých se teprve bude vycházet," poznamenal Marek.

Přizvali odborníky z Brna

Podkladem pro znalecký posudek z oboru silniční doprava budou i výsledky úterního měření přímo na místě nehody. K tomu si soudní znalec Málek z Mariánských Lázní přizval také dva experty z Ústavu soudního inženýrství v Brně.

Ti s sebou přivezli speciální měřící příštroj. "Jedná se o elektronickou totální stanici," uvedl Marek s tím, že cílem úterního šetření na místě nehody bylo dodatečné ohledání trestného činu.

"Neprovádíme jej proto, že bychom po nehodě při prvotním ohledání něco zanedbali," ohradil se Marek. "K vypracování soudního posudku potřebuje znalec znát parametry silnice v místě nehody. Jak je například silnice zaoblena, ale ne pouze u hran vozovky, ale v celé její délce a šířce, protože to se průběžně mění. Předmětem zkoumání je také stav sjezdu ze silnice. Je to důležité, když chceme zjistit rychlost vozidel před nehodou, brzdné součinitele a zejména pohyb vozidel po střetu," konstatoval Marek.

"Na základě měření, ze kterých vyplyne, po čem a jak se vlastně vozidla před střetem pohybovala, vypracuji posudek," uvedl soudní znalec Málek. "Hlavně nás zajímá, jak a kde vozidla po nehodě skončila," dodal s tím, že nedokáže odpovědět na otázku, kdy bude s posudkem hotový. 

"Rozhodně je dnes měření složitější, než před deseti dny, kdy jsme s pomocí vozidel podobných z autonehody měřili výhledové poměry," dodal Marek.

Dalším znalcem je lékař

Podle Marka se podařilo zajistit dva soudní znalce z oboru lékařství. Advokát Jaroslav Krůšek, který zastupuje řidiče  avie Jaroslava Veletu, obviněného z trestného činu ublížení na zdraví s následkem smrti, prozradil, že první dva oslovení soudní znalci z oboru lékařství se z případu vyloučili kvůli možné podjatosti. Spolupracovali totiž při vzniku Hlinkovy pitevní zprávy.

"Oba noví přizvaní soudní znalci z oboru lékařství působí mimo Karlovarský i Plzeňský kraj, takže nemohou být podjatí," uvedl Marek.

Sazba pro trestný čin ublížení na zdraví s následkem smrti je podle Marka šest měsíců až pět let nebo finanční postih.

Advokát Hlinkovy vdovy Jiří Polanský je přesvědčený, že nehodu zavinil Veleta. Ten stále tvrdí, že mu do cesty vběhlo zvíře, takže začal brzdit a následně se ve smyku dostal do protisměru, kde se střetl s Hlinkovým vozem.

Jak jsme již informovali, plzeňský policejní expert potvrdil, že plnou čáru ve směru od Prahy je možné v místě nehody přejíždět, pokud přitom řidič nikoho neohrozí ani neomezí.

Podle obhájce Krůška nemusel Veleta při odbočování Hlinkův vůz vidět například kvůli tomu, že jel Hlinka příliš rychle. Jak rychle jel a zda jej před nehodou mohl Veleta vidět, prozradí až znalecké posudky, na kterých se nyní pracuje.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám