Hlavní obsah
Nehody způsobené nepozorností za volantem Foto: Flourish

Velký přehled nehodovosti v Česku. Proč se tolik zabíjíme na silnicích?

V průměru každé 3 hodiny a 18 minut došlo na českých silnicích k závažné dopravní nehodě. Policie už několikátým rokem po sobě upozorňuje, že nepozorný řidič je největším fenoménem dnešní doby, který se nejvíce podílí na dopravních nehodách.

Nehody způsobené nepozorností za volantem Foto: Flourish
Velký přehled nehodovosti v Česku. Proč se tolik zabíjíme na silnicích?

Redakce Novinek připravila na základě policejních statistik unikátní podrobné mapy a grafy strukturované podle příčin a následků dopravních nehod.

Verze zachycující vývoj v čase je dostupná pod tímto odkazem ZDE. Mapa obsahuje všechny nehody nahlášené Policii ČR.

Foto: Flourish

Pro rozkliknutí interaktivní mapy klikněte na obrázek.

Na počtu dopravních nehod se nejvýrazněji podílí nesprávný způsob jízdy (zhruba 70 %). Nejvyšší nárůst počtu usmrcených osob policie eviduje u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí.

Fenomén nepozornosti

Pro pochopení toho, jak moc je rozhodující věnovat se řízení, jsme připravili mapu (výše). Zobrazuje všechny nehody způsobené nesprávným způsobem jízdy, jichž je valná většina z celkového počtu (přibližně 82 %).

Mezi kategoriemi jako jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru, vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, nesprávné otáčení nebo couvání, chyby při udání směru jízdy, bezohledná, agresivní, neohleduplná jízda a podobně se zcela vymyká nevěnování se řízení vozidla. Z dat totiž vyplývá, že právě tento druh nehod má ve zvýšené míře fatální následky.

Zatímco se totiž zhruba 80 % všech nehod obejde bez následků na zdraví či životě, u nehod zaviněných nevěnováním se řízení je to pouze polovina. Jinými slovy: u nepozornosti za volantem máte v případě nehody pouze poloviční šanci, že to odnesou „jen plechy”.

Smrťáky

Jak je vidět z grafu výše, který zachycuje vývoj počtu úmrtí při dopravních nehodách na českých silnicích, od konce 90. let počty zemřelých významně klesly, což experti připisují zejména bezpečnější konstrukci vozidel. Přesto ČR značně převyšuje průměr evropských zemí a řadíme se k těm nejvíce nebezpečným.

Graf níže pak ukazuje podíly úmrtí podle hlavních příčin nehod a vyplývá z něj, že každé čtvrté úmrtí na silnici je způsobeno právě nevěnování se řízení.

V dalším díle se budeme věnovat nehodám zaviněným pod vlivem alkoholu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků