Hlavní obsah
Osobní automobil po hromadné nehodě na D1 Foto: Jiří Jíra, Právo

Tragickou nehodu na D1 zavinil řidič s protézou pod vlivem prášků

Policisté pokročili ve vyšetřování tragické srážky tří kamiónů a čtyř osobních vozů na dálnici D1 z 22. července letošního roku. Podle kriminalistů neměl český řidič kamiónu vůbec sedět za volantem. Soud mu totiž kvůli dřívější nehodě odebral řidičský průkaz. Muž měl navíc na noze podkolenní protézu a bral léky, které snižují pozornost. Za volantem dostal podle zjištění infarkt.

Osobní automobil po hromadné nehodě na D1 Foto: Jiří Jíra, Právo
Tragickou nehodu na D1 zavinil řidič s protézou pod vlivem prášků

Řidič 22. července se soupravou Iveco přejel přes středová svodidla do protisměru, kde způsobil smrt řidiče kamiónu z Litvy a další lidi zranil.

„Řidič měl těsně před nehodou infarkt,“ řekl vyšetřovatel Vlastimil Florian z pelhřimovské kriminálky. Na infarkt řidič nezemřel, srdeční selhání ale přímo vedlo k následnému karambolu. Podle vyšetřovatelů existovala několik důvodů, proč devětačtyřicetiletý řidič českého kamiónu z Táborska neměl vůbec na dálnici vyjet.

Hromadná nehoda tří kamiónů a pěti osobních aut uzavřela dálnici D1

Zdravotní stav jako časovaná bomba

Při karambolu na 77. kilometru u Hořic na Humpolecku zemřel devětačtyřicetiletý řidič českého kamiónu jedoucího od Prahy na Brno a jednapadesátiletý Litevec jedoucí opačným směrem.

Muž už prodělal infarkt dříve a podle policistů byl jeho zdravotní stav časovanou bombou pro ostatní lidi na silnicích. Za volantem smrtícího kamiónu měl na pravé noze podkolenní protézu.

„Ta sama o sobě nemusí řízení motorového vozidla znemožňovat. Ovládání auta by mělo být ale pro takového řidiče patřičně upraveno,“ poznamenal kriminalista. Pitva prokázala, že řidič užíval lék tramadol, který snižuje pozornost a jehož užívání se při řízení auta přinejmenším nedoporučuje. Nebo se nedoporučuje řídit během užívání léku.

Zákaz řízení a odebraný řidičský průkaz

Řidič neměl řidičský průkaz, který mu byl odebrán loni po nehodě způsobené pod vlivem alkoholu. „V květnu byl řidič odsouzen k zákazu řízení na třicet měsíců,“ doplnil vyšetřovatel. K pražské firmě, v jejíchž službách pak absolvoval řidič z Táborska svoji první a současně poslední jízdu s tragickým koncem, nastoupil den před nehodou.

„Lidé z firmy tvrdí, že řidičák viděli. Všechny ostatní doklady si ofotili, právě řidičský průkaz mezi těmito kopiemi ale chybí,“ poznamenal Florian.

Falešné doklady nebo nedbalost firmy

Otázkou tak je, zda nově nastupující řidič nepřišel do firmy s falešným dokladem, či nemluví nyní pravdu lidé z vedení firmy. Vyšetřování prokázalo, že skutečný řidičský průkaz viníka nehody leží od loňského července na Městském úřadě v Táboře.

Řidič z Táborska už dříve pracoval v autodopravě. V lednu 2007 podstoupil poslední vyšetření u neurologa a psychologa. Zda měl platné osvědčení o způsobilosti k výkonu funkce řidiče, bude ještě vyšetřovatel zjišťovat u praktického lékaře.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků