Hlavní obsah

Noční výjezd sanitky k nehodě z pohledu záchranáře

– Praha
Novinky, Michaela Cmíralová

Je po osmé hodině večer a na displeji ve voze se objeví zpráva o nehodě. Sanitka vyráží. Vůz se řítí prázdnými ulicemi večerní Prahy téměř sedmdesátikilometrovou rychlostí. Netrvá to ani dvě minuty a je na místě. Zkušený záchranář a inspektor provozu Radek Strnad se pouští do práce.

Noční výjezd se záchrankouVideo: Novinky

 
Článek

„Co vás čeká na místě nehody, nikdy není jasné. Po cestě se ale soustředím hlavně na to, abych dojel. Člověk má pořád obavy, aby do něj někdo nevlítl z boku nebo aby mu do cesty nevběhli chodci," říká Strnad, když sanitka zastavuje u nehody v Koněvově ulici. Je tu nabouraná bílá dodávka a dalších několik desítek poškozených aut. Na místě už jsou policisté a řidiče, který bouračku způsobil, podrobují testu na alkohol.

Na místo přijíždí další sanitka se dvěma záchranáři. Muže, který mezitím prošel testem na alkohol a nic nenadýchal, si teď do péče přebírají oni. Záhy zjišťují, že zhruba pětapadesátiletý muž je diabetik a má nízkou hladinu cukru v krvi. V sanitce mu proto ihned dávají infuzi a do žil mu tak vrací potřebný cukr.

Muž hned přiznal, že udělal chybu. I přesto, že je diabetik kvůli práci se prý nestihl dostatečně najíst a v autě pak za jízdy zkolaboval. Neřízená dodávka sjela ke krajnici, kde odřela a poškodila desítky zaparkovaných aut, než se zastavila. Naštěstí nebyl nikdo vážně zraněn.

Deset let u záchranky

Radek Strnad pracuje u záchranné služby už deset let. Dnes dělá inspektora provozu a jezdí jen k těm nejzávažnějším nehodám.

Pracuje v podstatě jako taková spojka. Zajistí přístupové cesty pro sanitky, koordinuje počty záchranných vozů na místě nehody, rozděluje pacienty do sanitek a zjišťuje, ve které nemocnici pacienty přijmou. Kromě toho na místě nehody vyřizuje vše, co je potřeba dojednat s policií nebo přítomnými médii. Díky tomu se záchranáři mohou věnovat naplno své práci, pacientům.

„Máme nepřetržitý provoz a dvanáctihodinové směny. Pracujeme vždy od sedmi do sedmi hodin a máme krátké a dlouhé týdny,“ popisuje svoji práci Strnad.

Pokud inspektoři zrovna nejedou k závažné nehodě, provádí i kontroly exspirace léků, testy na drogy u posádek a kontroly jejich oblečení. „Na jednu stranu jsme ty drábové, ten bič, když je to ale potřeba, kryjeme klukům záda a řešíme s nimi jakékoli jejich problémy i jejich osobní věci,“ vysvětluje Strnad.

Když se zeptám, kolik času mu každý den zbývá, odpoví: „No dneska jsem ještě nejedl a včera sem obědval až v pět hodin, ale je to jak kdy. Mám štěstí, že manželka je z té samé branže, dříve byla taky výjezdová, takže ten frmol chápe.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám