Hlavní obsah

Nebe nad Českým Švýcarskem je plné vrtulníků a letadel. Před týdnem to nešlo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Děčín

Do likvidace požáru v Českém Švýcarsku se v pondělí zapojilo 23 kusů letecké techniky, v neděli jich bylo o dva méně. Ještě minulý týden přitom hasiči tvrdili, že letová kapacita při sedmi strojích byla naplněna. Změna je podle policie způsobena tím, že řízení letového provozu povolilo nasazení více strojů, protože oblast už není tak zakouřená.

Záznam: Hasiči se potýkají s požárem. (Video je bez zvuku)Video: HZS ČR

 
Článek

Minulý týden v úterý náměstek hasičů pro integrovaný záchranný systém Petr Ošlejšek na dotaz Novinek uvedl, že do oblasti nelze poslat více strojů, protože to nedovoluje kapacita letového provozu.

Tehdy České Švýcarsko hasilo pět vrtulníků a dvě menší letadla. Hasiči mohli využít například vrtulník firmy DSA, což se však nestalo.

Přitom v oblasti létal vrtulník z Ostravy, který má kapacitu bambi vaku pouze 400 litrů, DSA unese až 1000 litrů.

Hasiči žádají letadla a vrtulníky ze zahraničí. Doma přitom jeden stojí v hangáru

Krimi

V pondělí hasiči informovali, že hasit bude šest vrtulníků s leteckou podporou pěti letadel a německá strana přislíbila až 12 vrtulníků s objemem bambi vaků dva tisíce litrů. V neděli přiletělo z Německa 10 vrtulníků.

Letecká technika se zaměřila na problematická místa nad Hřenskem, v oblastech Borového dolu, na česko-německé hranici na sever od Pravčické brány a nad Křídelní stěnou, v okolí Bouřňáku a Větrovce.

Záznam: Hasiči se potýkají s požárem. (Video je bez zvuku)Video: HZS ČR

Mluvčí ústeckých hasičů Lukáš Marvan uvedl, že nasazení letecké techniky záleží na řízení letového provozu.

„Řízení letového provozu od minulého týdne upravilo nastavení provozu tak, aby tam mohlo létat více strojů. Navíc německé vrtulníky hasí u česko-německé hranice a nelétají více do vnitrozemí,“ konstatoval Marvan.

Hasiči do řízení letového provozu podle něj nezasahují, na starosti ho má policie. Mluvčí policejního prezidia Irena Pilařová Novinkám upřesnila, že situace nad Českým Švýcarskem je odlišná od minulého týdne.

„Minulý týden bylo území značně zakouřené, a proto nebylo možné využít tolik techniky. Nyní je situace lepší a do hašení se může zapojit více vrtulníků a letadel,“ konstatovala Pilařová.

Hašení u Pravčické brány pohledem z vrtulníkuVideo: Policie ČR

Vysvětlila také, že na letecký provoz i nadále dohlíží jeden policejní vrtulník. České řízení letového provozu má na starosti šest českých a slovenských vrtulníků a pět letadel.

Německé vrtulníky, které se pohybují kolem hranic, řídí němečtí letoví dispečeři. Území jsou rozdělená, a piloti se tak navzájem nepotkají.

Firmu DSA nevyužili

Firmu DSA, která může pomoci, nikdo do akce nepřizval.

„Hasiči nás k hašení požáru nepovolali. Jsme s nimi v kontaktu, ale sdělili nám, že nyní využijí stroje s větší kapacitou bambi vaku. Náš vrtulník se hodí spíše na počáteční hašení požáru, kdy je potřeba rychlá reakce,“ řekl Novinkám Dan Tuček z firmy DSA.

Zopakoval, že firma má veškerá povolení a certifikace k hašení požáru pomocí bambi vaku. Jejich vrtulník je schopen unést vak o objemu až 1000 litrů v závislosti na natankování nádrže.

Mluvčí hasičů potvrdil, že firma DSA nebyla do hašení nasazena. Důvodem je podle něj výše požadované úhrady.

DSA si dle něj účtuje 45 tisíc korun za hodinu, přičemž ostatní stroje létají bez nároku na úhradu. Dalším důvodem je podle něj kapacita letového provozu.

Foto: Vojtěch Hájek, ČTK

Hašení požáru lesa v národním parku České Švýcarsko

Reklama

Výběr článků

Načítám