Hlavní obsah
Policisté před autem s nápisy, že policie dělá činnosti, které mnozí považují za samozřejmé. Foto: Jan Chmelíček, Právo

Lidé se baví heslem policie Pomáhat a chránit

Nápisy Pomáhat a chránit, které se v rámci náborové kampaně české policie objevily nedávno na kapotách policejních aut, si okamžitě vysloužily kritiku i posměšky. Na ministerstvu vnitra jsou prý rádi, že se o kampani aspoň hodně mluví. Ostatní složky záchranného sboru už "vymýšlejí", jaké heslo by si daly ony.

Policisté před autem s nápisy, že policie dělá činnosti, které mnozí považují za samozřejmé. Foto: Jan Chmelíček, Právo
Lidé se baví heslem policie Pomáhat a chránit

„Ten nápis na policejním autě nemá co dělat. Podle vyhlášky jsou služební vozy policie označeny zeleným pruhem a nápisem Policie. Nic jiného tam uvedeno není,“ říká rozhodně dopravní expert Milan Bělka. „Policie tu není od toho, aby obcházela předpisy,“ dodává.

„Podle mě je otázkou vkusu majitele vozidla, když si na kapotu něco podobného dá nebo nedá,“ říká o něco smířlivěji další odborník na dopravu, Stanislav Huml. „Vím, že někteří právníci prohlásili, že je to v rozporu s vyhláškou, ale podle mého soukromého názoru takový drobný zásah v podobě jednoho nápisu nevadí. Stejný názor jsem měl v minulosti i na domovenky na policejních uniformách,“ dodává Huml.

Jen napodobují americký vzor

"Jsou to jen mediální přestřelky. Můžete být klidní, že jsme vše předem projednali s právníky. Neriskovali bychom jakoukoli kolizi se zákonem,“ říká mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková.

Huml zároveň upozorňuje, že stejné heslo „To protect and to serve“ mají na svých vozech policisté ve Spojených státech amerických. „Záleží na tom, jakou image si chce policie vybudovat, a musím říct, že lidé si z nich spíš zatím dělají legraci,“ podotýká Huml.

Vtipy a klipy

A v tom má někdejší šéf středočeské dopravní policie Huml pravdu. Na adresu náborové kampaně kolují vtípky na všech internetových diskusních fórech. Na serveru youtube se značné popularitě těší videoklip, v němž na reklamní spot ministerstva vnitra navazují podstatně méně atraktivní záběry rezavějících aut, odřených uniforem a bot skutečných policistů nebo omlácených služeben, v nichž pracují.

Redakce hasičského serveru požáry.cz publikovala recesistickou zprávu, podle níž Hasičský záchranný sbor ČR po vzoru policie zavede na služebních vozidlech nápisy Zachraňovat a hasit, na žebřících pak Vysunovat a zasunovat.

Výhrady ke zvolené prezentaci policie mají však i vážně míněné kritiky. „Uvidíme například záchranáře s nápisem Pomáhat a oživovat nebo občané budou smět nosit trička s nápisem Dodržuji Ústavu České republiky?“ ptá se plamenně na stranickém webu sokolovský představitel Strany zelených Jiří Korbel.

Na profesním policejním webu Policista.cz rozpoutala kampaň diskusi mezi samotnými policisty, také zde většina z nich spíše reptá. „Už jsi snad zažil, že by páni vymysleli a zavedli u policie něco praktického, co by ti mohlo aspoň nějak zlepšit službu?“ vzkazuje kolegovi diskutér podepsaný jako Franta. Vnitro je s rozjezdem svého náborového projektu a jeho dosavadním ohlasem spokojeno. „My jsme rádi, že kampaň lidi oslovila a že se o ní hodně mluví,“ říká mluvčí ministerstva Malíková.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků