Hlavní obsah
Čtyři z deseti obžalovaných v kauze mostu ve Studénce u soudu. Foto: Aleš Honus, Právo

Pád mostu ve Studénce: Soud i napodruhé zprostil všech deset obžalovaných viny

Zproštěním všech deseti obžalovaných skončilo ve středu u Okresního soud v Novém Jičíně hlavní líčení v kauze jednoho z největších železničních neštěstí v českých dějinách. Soud tak rozhodl již podruhé. Kauzu musel nově vyhodnotit, protože mu to nařídil odvolací krajský soud. Výsledek je nyní úplně stejný - podle soudu se nepodařilo u jednotlivých obžalovaných prokázat konkrétní trestný čin.

Čtyři z deseti obžalovaných v kauze mostu ve Studénce u soudu. Foto: Aleš Honus, Právo
Pád mostu ve Studénce: Soud i napodruhé zprostil všech deset obžalovaných viny

Státní zástupce Aleš Kopal ve středu znovu navrhoval, aby soud všech deset obžalovaných potrestal nepodmíněnými tresty.

„Most sám od sebe nespadl,“ řekl státní zástupce ve své závěrečné řeči, která měla stejný závěr jako ta při prvním projednávání před dvěma lety.

Tehdy novojičínský soud všech deset obžalovaných osvobodil s tím, že jejich konkrétní zavinění zřícení mostu nelze prokázat. Krajský soud v Ostravě ale celý rozsudek zrušil a nařídil nové projednání.

Ve středu dostal u osudu slovo i advokát firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš, který poukázal na to, že lidé, kteří nesou hlavní odpovědnost, u soudu vůbec nestojí. Zmínil například stavební dozor.

„Já chodím k soudům, kde jsou obžalovaní úředníci stavebních úřadů za mnohem malichernější věci, než je tato,“ řekl s tím, že lidí, kteří jsou za tragédii různou měrou odpovědní, je celá řada.

„Tady u soudu stanulo pár osob vytržených z kontextu, které byly z případu úzce selektivně vybrány,“ dodal Ondruš. Opět se pozastavil nad tím, proč není policejní vyšetřování této události obnoveno ve světle informací, které vyšly najevo až před soudem. „Pozůstalí si zaslouží, aby bylo zjištěno, kdo to skutečně zavinil,“ dodal.

Neštěstí se stalo 8. srpna 2008 ve Studénce na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Před rozjetý mezinárodní rychlík spadl rekonstruovaný most.

Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších 95 cestujících bylo zraněno, z toho devět velmi těžce. Někteří mají doživotní následky. Škoda je v obžalobě vyčíslena na 177 milionů korun.

Na lavici obžalovaných usedlo 10 lidí, kterým hrozilo za obecné ohrožení vězení od tří do šesti let.

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (v současnosti Eurovia – pozn. red.), pět pracovníků subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, jeden zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, která na stavbu dohlížela, a jedna osoba samostatně výdělečně činná, která pracovala pro subdodavatele.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků