Hlavní obsah

Dvojí metr policie: Pirát silnic dopadl lépe než „strejda s vozíkem“

Právo, Josef Koukal

Policie, ať už státní, či městská, umí být velmi přísná při pokutování řidičů, kteří překročí o pár kilometrů povolenou rychlost nebo špatně zaparkují. Ale také nepochopitelně benevolentní, když opilý šílenec v nadupaném luxusním voze ohrožuje životy ostatních motoristů. Ukazují to i příklady z posledního týdne.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Ve středu Právo popsalo případ 38letého muže ze středních Čech, který dostal pokutu 25 tisíc korun a roční zákaz řízení za to, že vezl odpad do sběrného dvora půjčeným vozíkem větším, než na jaký měl řidičské oprávnění.

Říká se, že čím dražší auto, tím benevolentnější přístup.
dopravní psycholog

To v úterý v noci měla pražská policie doslova manévry. Šestatřicetiletý opilec v Porsche Cayenne se řítil po okraji Prahy až 240kilometrovou rychlostí, myškoval mezi auty a s policií se honil střídavě po dálnici a pražském okruhu. Když kvůli němu policisté okruh uzavřeli, museli ho z auta vytáhnout násilím, protože se bránil.

Policie zadržela nebezpečného řidiče v tuneluVideo: Policie ČR

Na služebně nadýchal 0,9 promile alkoholu, takže s vysokou pravděpodobností, když do vozu před honičkou nasedal, měl hladinku vyšší než jedno promile, což je hranice, která v Česku odděluje přestupkové jednání od trestného činu. Přesto policie vyhodnotila jeho chování jako přestupek, za který muži hrozí zákaz řízení a až 20tisícová pokuta. Tedy méně než vesničanovi s vozíkem.

Nad podobnými případy dvojího metru odborníci kroutí hlavou. „Říká se, že čím dražší auto, tím benevolentnější přístup,“ povzdechl si dopravní psycholog Martin Kořán. Sám v minulosti mnohokrát upozorňoval, že policie málo dbá na potírání nebezpečného stylu jízdy. Případy, kdy se silniční piráti vykroutí prakticky bez trestu, dávají navíc špatný příklad ostatním řidičům.

Divím se, proč se častěji nesáhne rovnou k zabavení vozidla, když se člověk dopustí trestného činu.
dopravní poradce

„Jako v případě známého pražského kmotra, který přejel člověka, a oni mu nechali řidičák, protože řekl, že ho u sebe nemá. Desítkám tisíc českých řidičů dal příklad. Dnes řeknou to samé, zaplatí pokutu, ale doklad už jim nikdo nesebere,“ podotkl Kořán. Podle něj se člověk ujíždějící 240kilometrovou rychlostí policii dopouští obecného ohrožení a podle toho by s ním mělo být také jednáno.

„Divím se, proč se častěji nesáhne rovnou k zabavení vozidla, když se člověk dopustí trestného činu,“ připomněl Kořán možný nástroj, který policii zákon dává. „Já tam vidím podezření na nejméně tři trestné činy,“ podpořil kritiku mírného zákroku bývalý policista, dnes dopravní poradce Milan Bělka.

„I když nadýchal jen 0,9 promile, doměřil bych mu alkohol také z krve a provedl test na drogy, protože alkohol sám o sobě málokdy nabudí řidiče tak, aby utíkal nebo zápasil s policisty,“ uvedl Bělka s tím, že ohrožení pod vlivem návykové látky se řidič skutečně mohl dopustit.

Zastavení dopravy svědčí o ohrožení

Jeho aktivní odpor při zatýkání by navíc hodnotil jako útok na úřední osobu a samotnou honičku, která si vynutila dopravní omezení, jako trestný čin obecného ohrožení. Za ten by řidiči hrozilo až osm let vězení. „Jestliže kvůli němu museli zastavovat dopravu, tak o obecné ohrožení nepochybně šlo,“ míní Bělka.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch nechtěl případ riskantní honičky pražských policistů s porschem z úterní noci bez znalosti všech podrobností komentovat. „Asi jako většina rozumných šoférů samozřejmě souhlasím, že takové chování v silničním provozu je něčím, co tam vůbec nepatří, je to společensky nepřijatelné a mělo by to být patřičně trestáno,“ uvedl obecně Lerch.

„Policie ale musí vycházet z toho, jaké skutky byly na místě zjištěny a jaké okolnosti tomu předcházely. Případné zahájení trestního řízení je otázkou konzultace se státním zástupcem,“ dodal ředitel dopravky.

Pokuty by měly být odstupňované

Že policie postupovala přísně v případě vypůjčeného tažného vozíku, experty tolik nedráždí. Pětadvacetitisícové sankce a roční zákaz řízení jsou za jízdu bez příslušného řidičáku nejnižším možným trestem a trestní zákoník platný do roku 2009 ji dokonce kvalifikoval jako trestný čin.

Horší je to s benevolencí vůči pirátské jízdě. „Pokuta dvacet tisíc pro člověka, který má příjem ve stovkách tisíc měsíčně, není až tak vysoká, aby nad ní plakal. Pro někoho to znamená jeden večer v baru nebo herně,“ říká Kořán.

Sám by byl pro odstupňování výše peněžitých pokut podle majetku přestupce, jak je tomu v některých evropských zemích. Na půdě ministerstva dopravy se podobný návrh v minulých letech již zrodil, vláda ho však parlamentu nikdy nepředložila. „Jestliže policejní orgán nezahájil úkony trestního řízení, ač měl, možná by to stálo za podnět na přezkoumání inspekcí,“ dodal Bělka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám