Hlavní obsah

Auto na dálnici D1 srazilo vlka

Novinky, luh

Na dálnici D1 na Havlíčkobrodsku srazilo auto vlka, který se pokoušel přes rušnou komunikaci přejít. O případu v pondělí informovali zástupci Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPKL ČR), Univerzity Karlovy v Praze a Hnutí DUHA.

Foto: Pavel Hulva

Vlka na dálnici D1 u Skorkova srazilo auto.

Článek

„Odborníci na místě potvrdili, že se s největší pravděpodobností skutečně jedná o vlka, samce o váze asi 40 kilogramů. Následně odebrali vzorky pro genetickou analýzu, která by měla přesněji určit původ zvířete,” uvedla tisková zpráva.

Podle odborníků vlk pravděpodobně pochází z takzvané středoevropské nížinné populace. Její centrum výskytu je v Německu a západním Polsku, zasahuje ale i do České republiky.

Nehoda se stala koncem minulého týdne. Mrtvého vlka, který se původně pokoušel překonat dálnici pár desítek metrů od mostu přes silnici mezi Skorkovem a Zbinohami, našel na poli místní občan Václav Pinkas. Ten v pátek večer kontaktoval Hnutí DUHA. Místní zoologové Václav Hlaváč a Pavel Hulva následující den vyjeli k případu kvůli potvrzení, že se jedná o vlka.

Foto: Foto archiv Pavla Hulvy

Zoolog Pavel Hulva odebírající vzorek pro genetickou analýzu.

„Pokud nás lidé upozorní na výskyt uhynulého zvířete včas jako v tomto případě, je možné čerstvé tkáně využít na analýzy celých genomů, což vzhledem k pokrokům v technologiích umožňuje získávat neuvěřitelné detaily, například o adaptacích na změny prostředí,” řekl docent zoologie a molekulární ekolog Pavel Hulva z Přírodovědné fakulty Univerzity Karlovy.

Ekodukty jako ochrana

Oběťmi staveb a rekonstrukcí dálnic nejsou pouze vlci, kromě nich se o podobné přechody přes dálnice pokoušejí i losi a rysi. Částečně by šlo podobným nehodám zabránit dobře navrženými ekodukty. Těch je však podle odborníků v republice minimum a mnohdy jsou realizovány na zcela nelogických místech.

„Bohužel řešením není ani oplocení dálnice, protože tím vzniká pro zvířata zcela neprůchodná bariéra. Jedinou možností tak zůstává zajistit dostatečnou průchodnost dálnice pro faunu dostatečným počtem nadchodů a podchodů, které umožňují zvířatům překonat dálnici bez rizika srážky s vozidly,” okomentoval situaci ředitel regionálního pracoviště AOPKL ČR, Správy Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy Václav Hlaváč.

Reklama

Výběr článků

Načítám