Vovkaničův právní zástupce Petr Horáček uvedl, že malíř se svými návrhy auta typu SUV kontaktoval v roce 2009 pracovníka Škody. V roce 2010 mu předal skici, které ale dostal po určité době zpět s tím, že firma takové vozy neplánuje. Zhruba v té době se ale podle Horáčka naopak rozhodla, že SUV vyrábět bude. „Je zde jasná časová shoda," řekl.

Umělec žalobu rozšířil na modely kol Vega a Triglav, které byly původně na autech Kodiaq a Karoq, firma je ale použila také u svého nového vozu Scala. Vovkanič žádá, aby mu Škoda přiznala autorství kodiaqu, karoqu a kol, zveřejnila rozsudek a přestala je vyrábět a prodávat.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Škoda Karoq (archivní video)

S tím nesouhlasí právník automobilové společnosti Tomáš Dobřichovský. „Design vozů Kodiaq a Karoq vznikl ze samostatné produkce designerů Škoda," uvedl. Myšlenka na vozy SUV vznikla podle něj již dříve, což je uvedeno ve strategickém dokumentu z roku 2009. Společnost zároveň zpochybňuje, zda je autorem soudu předložených návrhů skutečně Vovkanič a kdy vznikly.

Obě strany se shodly na tom, že by měl autorství designů posoudit znalec. Podle Horáčka ale bude pravděpodobně složité najít takového, který nepracoval nikdy pro Škodu nebo naopak pro některého jejího konkurenta.

DŘÍVE BYLA VE HŘE DOHODA
Ve sporu o design Kodiaqu a Karoqu soud navrhl smír

Vovkanič podal žalobu na Škodu na ochranu před nekalou soutěží a na ochranu svých autorských práv předloni v listopadu. V případě nekalé soutěže soud žalobu bez jednání odmítl a Vovkanič se proti tomu odvolal. Soud jednání v pondělí odročil na březen, chce vyslechnout některé svědky a provést důkazy.

Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší karoq, který navázal na Škodu Yeti. Oba modely patří na českém trhu mezi nejprodávanější vozy. Karoq získal v loňském roce titul Auto roku, kodiaq zvítězil o rok dříve.