Podle federace strojvůdců vyslalo moderní elektronické zabezpečovací zařízení v Boršově nad Vltavou při nedovoleném projetí návěstidla jednoho z vlaků signál.

„V této klíčové chvíli na vyslaný rádiový signál zareagoval pouze jeden vlak. Ten, který byl řádně vybavený vozidlovou radiostanicí MESA 23. Druhá vlaková souprava, jež disponovala pouze mobilní radiostanicí, bohužel pokračovala dále v jízdě, a to až do srážky se stojícím vlakem,“ uvedl v prohlášení federace Libor Poláček.

Srážka dvou vlaků na Českokrumlovsku

Čtvrteční srážka dvou osobních vlaků na Českokrumlovsku

FOTO: Pavel Orholz, Právo

Předseda dozorčí rady společnosti GW Train Robert Krigar ujistil, že vlaky jsou dostatečně technicky vybavené a ke stanovisku federace strojvůdců se nechtěl vyjadřovat. „Na články federace strojvůdců nereagujeme,“ konstatoval Krigar.

Vyšetřují pochybení i selhání techniky

Nehodu vyšetřuje policie a Drážní inspekce. Mezi vyšetřovacími verzemi je pochybení strojvůdce i selhání technického vybavení. „Vyšetřování je teprve na začátku. V tuto chvíli nechceme, ani nebudeme o příčinách spekulovat. Drážní inspekce se při vyšetřování věnuje bezprostředním příčinám, příčinám zásadním i systémovým,“ sdělil Právu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

GW Train obsluhuje trať mezi Českými Budějovicemi a Černým Křížem od prosince loňského roku. Vyhrála výběrové řízení a podle smlouvy jí Jihočeský kraj za patnáct let zaplatí 2,25 miliardy korun.

„Nyní čekáme, jak dopadne vyšetřování Drážní inspekce, jestli tam došlo k selhání lidského faktoru, nebo je tam technický problém. Myslím si, že je především věc dopravce, aby správně dodržoval předpisy. V případě, že by došlo k pochybení, budeme to následně s dopravcem řešit, aby se podobná nehoda neopakovala,“ ujistil radní pro dopravu Jiří Švec (SNK).