„Právní předpis upravující zadávání veřejných zakázek stanoví jako překážku pouze pravomocné odsouzení. U osoby obviněné platí princip presumpce neviny,“ vysvětila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, jak je možné, že se společnost Ptáček – Autobusy dál bez problému úspěšně hlásí do veřejných soutěží na zajištění náhradní dopravy při výlukách.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

V těchto případech to podle zjištění Práva funguje tak, že České dráhy rozešlou vybraným dopravcům výzvy k podání nabídky a ti pak zakázku mezi sebou vysoutěží. Je tedy čistě na zadavateli, koho s poptávkou osloví.

Obviněný si opatřil kopie velkých technických průkazů pěti autobusových vozidel.mluvčí policie

Ptáček je obviněn za podvod při šestimiliónovém tendru na suplování vlaků na trati z Nýrska do Železné Rudy loni na jaře. Jako vodítko policistům posloužily důkazy, které v této souvislosti získalo a zveřejnilo Právo. Podle nich Ptáček předložil kopie technických průkazů autobusů, kde upravil údaje o stáří vozů, aby splňovaly přísná ekologická kritéria.

Podmínkou k přihlášení do výběrového řízení bylo totiž nasazení autobusů mladší deseti let, a to kvůli trase, která vedla chráněnou krajinnou oblastí.

Jelikož Ptáček ve skutečnosti disponoval starším vozovým parkem, mohl kalkulovat s menšími provozními náklady než ostatní zájemci a byl tak schopen nabídnout nejnižší cenu. Ta byla pro vyhlašovatele tendru hlavním kritériem.

„Aby splnil stanovené podmínky veřejné soutěže, opatřil si obviněný muž kopie velkých technických průkazů pěti autobusových vozidel, ve kterých bylo upraveno jejich stáří. Ty pak vydával za pravé,“ řekla k trestnímu stíhání policejní mluvčí Hana Štefflová.

Ministerstvo neplatí

Policejním vyšetřovatelům se na stůl dostanou zřejmě i čachry se slevovými jízdenkami, kvůli kterým Ptáčkovi už několik měsíců ministerstvo dopravy neuhradilo kompenzaci ztrát za přepravu cestujících se zákonným nárokem na snížené jízdné.

„Společnosti Ptáček – Autobusy jsme od počátku letošního roku neuhradili žádnou fakturu na kompenzace ztrát způsobených státem nařízenými slevami jízdného pro vymezené skupiny cestujících, jako jsou zdravotně postižení, jejich doprovod či studenti. Důvodem je podezření, že výše ztráty není vyčíslena regulérně,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokud bude chtít firma nějaké kompenzace uhradit, musí podle Neřolda zrevidovat data a ztráty nově vyčíslit. Ministerstvo je ze zákona povinno tyto ztráty firmám zajišťujícím veřejnou osobní dopravu finančně kompenzovat.

Má prý víc cestujících

Jak Právo zjistilo, problém se týká linky Klatovy–Nýrsko, na které začal Ptáček jezdit od roku 2014.

Z proplacených faktur, které ministerstvo dopravy zveřejnuje na svém webu, vyplývá, že společnost Ptáček – Autobusy vykazovala na tuto linku za loňský rok v průměru měsíčně okolo 100 tisíc korun ztrátu za přepravu cestujících s nárokem na slevu, přičemž jiný dopravce, který provozuje stejnou linku, jen něco přes deset tisíc korun.

Rekordním měsícem co do výkazu ztrát byl listopad 2014, kdy si Ptáček fakturoval částku téměř čtvrt miliónu korun. „Cestuje s námi víc lidí,“ obhajoval Ptáček markantní rozdíl ve výkazu ztráty oproti druhému dopravci.

Podle něho se o administrativu ve firmě stará jeho přítelkyně. „Pokud vím, tak problém byl v řidiči autobusu, který špatně vydával slevové jízdenky. Vyměnili jsme ho, takže už by se už nic podobného nemělo opakovat,“ reagoval Ptáček.

Odmítl, že by šlo o úmyslné jednání s cílem získat neoprávněně finanční prospěch.