Otázku, co bylo příčinou pádu mostu, zodpoví až závěry vyšetřovatelů. Osobně jste na místě neštěstí nebyl. Nemáte přesto vysvětlení, proč mohl most spadnout?

V médiích jsem zaslechl možnost, že z opravovaného mostu sundali násyp kleneb. Což by nemusel být problém, neboť klenby mohou být stabilně uložené. Ovšem dělníci možná odstranili zásyp i z uložení kleneb, ty přestaly mít pevnou oporu a nevydržely vlastní váhu. Most se rozjel a střed propadl dolů. Je to hypotéza, ale mohlo by to být jedno z vysvětlení.

Zřejmě to je obdobný důvod, proč při opravách starších domů neodklízet zásyp z kleneb, neboť jde o nutné zatížení klenby.

Ano. Znám z minulosti případ v Klenové na Šumavě, kde byla vystěhována historická budova sloužící jako truhlářská dílna. Když stroje odvezli, do druhého dne valená klenba spadla. Ukázalo se, že není vůbec uložená, jen přilepená na omítku, a klenba se po odlehčení propadla.

Problémy se statikou bychom tedy neměli podceňovat.

Bohužel lidé občas riskují, neuvědomují si nebezpečí. Při oblíbených půdních vestavbách mnohdy odstraní části krovu. Přitom laik nedokáže přesně určit úlohu, kterou konkrétní prvek má. Případný zásah musí posoudit odborník.

Je stavba či oprava mostu složitější než v případě budovy?

Určitě, neboť se po nich nepohybují pouze lidé, ale i doprava. Mostní klenba je trvale zatížená a namáhaná, a to mnohem intenzívněji než tomu je v budově. Chůzi člověka po pokoji či občasné přestěhování skříně nelze srovnávat s průjezdy i více tunových aut. Proto je u nich třeba počítat s větší mírou bezpečnosti a stavbu dostatečně naddimenzovat.

Video

Zřícený most ve Vilémově. Zdroj: Novinky.cz

Jak náročná je údržba mostů?

Po staletí náročná v podstatě nebyla, stačilo kontrolovat stav zdiva. Ovšem s nárůstem a změnou dopravního zatížení se situace změnila. A bohužel je stále mnoho mostů, jejichž stav nikdo neposoudil. Některé mosty ani nemají vlastníka.

To je děsivé, protože se jedná o veřejné stavby, hojně využívané. A pouze pozornost veřejnosti nestačí. Trhliny se objevují například vespod mostu, kde nikdo nechodí, nebo pokud tam vede silnice, řidiči se většinou nad sebe nedívají.

V případu vilémovského mostu se objevilo jméno firmy, která již figurovala v několika jiných tragických pádech mostů. Může to být náhoda?

Tak to opravdu nechci spekulovat. Ale rád bych upozornil na jeden trend poslední doby, a to soutěžení o co nejlevnější cenu zakázky. Kde však má následně vítězná firma ušetřit? Nejlépe na doplňkových pracích, pracovních postupech nebo na levnější, ale tím i méně kvalifikované pracovní síle. Proč by dávali například podepření konstrukce navíc, nebo proč by jeden z dělníků místo práce sledoval možná nebezpečí? I to může být jedna z příčin podobných neštěstí.