Život na Marsu!

Novinky, Alexandra Petříková

Výkony lidských mozků jsou mnohdy nevídané až neuvěřitelné, jak nyní prokazuje úspěšné přistání roveru Perseverance na povrchu Marsu. Jen si to představte: nějakou věc zahodíte do vesmíru a ona úplně sama odletí do 60 milionů kilometrů daleko.

Foto: National Geographic

Perseverance přistálo na povrchu 60 mil. km vzdáleného Marsu letos 18. 2.

V tomto vzdáleném cíli si úplně sama vybere perfektně rovnou plochu mezi všemi těmi balvany, krátery a kopci, na níž šikovně úplně sama přistane, přičemž „úplně sama“ znamená, že jí to všechno pomohli naučit neskutečně chytří inženýři, aby to mohla ve své autonomní inteligenci uplatnit…

Foto: National Geographic

První vozítko s koly jménem Sojourner bylo na Mars dopraveno roku 1997. Na Marsu „přežilo“ asi tři měsíce a ujelo 80 metrů.

Marťani na Marsu?

O našeho vesmírného souseda se lidé zajímají už od pradávna, zejména v souvislosti s možným životem na něm. V 19. století vznikly mapy Marsu s dechberoucími detaily: horami, krátery, ale i vodními kanály. Autor map se jmenoval Giovanni Schiaparelli a bůh suď, kde ke svým fantasmagoriím přišel. Těmito mapami byli všichni lidé uchváceni, hlavně jistý aristokrat Percival Lowell, který byl asi největším fanatikem. Vděčíme mu ale za to, že dal urychleně dostavět jednu arizonskou hvězdárnu, z níž Mars pozoroval, a svými „objevy“ strhl další nadšence, kteří se těšili, až se lidstvo s Marťany setká. Dokonce i proslulý vědátor Nicola Tesla tvrdil, že detekoval rádiové signály přicházející z Marsu.

Foto: National Geographic

Místnost v NASA, kde se ve sterilním prostředí testovalo dvaatřicet kamer, jimiž je vozítko Perseverance opatřeno.

Pozemšťané na Marsu?

Dnes už víme, že kanály byly úžasná fikce a povrch Marsu se ve skutečnosti jeví jako pustá krajina plná prachu a kamenů, ale přesto vědci doufají, že v ní najdou nějaké stopy po dávném životě. Je to však zatím hudba budoucnosti, která ale začíná mít jasnější obrysy.

Vozítko, o němž již padla zmínka, nazvané Perseverance, tedy Vytrvalost, má s sebou na cestu 43 tubusů na vzorky hornin, 23 kamer schopných vidění v různých spektrech na vyhledávání fosilií, dále lasery, malou helikoptéru k testování létání v marsovské atmosféře a dva mikrofony k nahrávání tamějších zvuků.

Teď už můžeme napjatě čekat, zda se na Marsu nějaký ten život přece jen nenajde… Zajímavé obšírné informace k aktuálnímu dění i ze „zákulisí“ Marsu přináší březnové číslo časopisu National Geographic. Nabízí pohled do historie zkoumání Marsu, popisuje vznik map této planety i napínavé přípravy Perseverance na cestu. Časopis tak poskytuje unikátní doplněk, cosi navíc, k současným zprávám o nejnovějších úspěších vesmírné vědy, které momentálně zaplavují všechna média.

Celou reportáž o misi na Mars, stejně jako spoustu dalších zajímavých článků, najdete v březnovém čísle National Geographic."