Hlavní obsah
Abyste si nekoupili auto se stočeným tachometrem, je potřeba prověřit najeté km

Jak prověřit najeté km a vyhnout se stočenému tachometru?

Každým rokem se prodají stovky tisíc ojetých aut. Až třetina z nich však vykazuje manipulaci s tachometrem. Jak se při koupi ojetiny takovým autům vyhnout? Prověřením najetých km. Přečtěte si, jak na to.

Abyste si nekoupili auto se stočeným tachometrem, je potřeba prověřit najeté km
Jak prověřit najeté km a vyhnout se stočenému tachometru?

Nekalé praktiky s přetáčením tachometrů potvrdila na konci letošního srpna i Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů, která kvůli tomu ukončila k 1. září členství většině svých členů.

Abyste si nekoupili auto se stočeným tachometrem, je potřeba prověřit u něj najeté km. Nikoli však fyzickou prohlídkou v servisu, která je ve většině případů neprůkazná, ale prověřením vozidla a jeho historie v Autotraceru, což je největší databáze informací o ojetých vozidlech ve střední Evropě, kterou provozuje společnost Cebia. Stačí na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz zadat VIN vozidla a zdarma se vám zobrazí, kolik informací je o autě k dispozici. Poté si můžete za 499 Kč zakoupit detailní informace, ze kterých se během chvilky můžete dozvědět nejen, zda vozidlo nemá stočený tachometr, ale také zda nebylo havarované, jaký je skutečný rok jeho výroby, jak a za kolik se v minulosti inzerovalo či dokonce prodalo, zda není odcizené nebo zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem a řadu dalších informací. Vzhledem k tomu, kolik byste mohli zbytečně zaplatit za „zajíce v pytli“, se prověření vozu vyplatí!

Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat v průměru zhruba na 50 % ceny vozu.

Auto se stočeným tachometrem přijde i o 50 % dráž

Za auto se stočeným tachometrem zaplatíte v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %. Zhruba stejnou částku, o kterou zaplatíte za auto více kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádá oprava a údržba vozidla. Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat v průměru zhruba na 50 % ceny vozu.

Stočené tachometry nejsou jediným nešvarem, respektive nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii.

Máte možnost ověřit nejen stočený tachometr, ale také zda vozidlo nebylo havarované!

Vždy požadujte VIN kód vozidla

Další známou praktikou při prodeji ojetin je neuvádění skutečné výbavy vozidla. V praxi to vypadá tak, že prodejce v inzerci „povýší“ pětistupňovou převodovku na šestistupňovou, přidá parkovací senzory či LED světlomety u auta, které nic takového nemá. Díky Autotraceru můžete však již dopředu zjistit, jakou skutečnou výbavu auto má. Data v systému ohledně výbavy pocházejí přímo od výrobců vozidel. Informace do systému dodávají také prodejci vozidel, policie, autorizované i neautorizované servisy, pojišťovny, leasingové a finanční instituce, inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí, stanice technické kontroly a řada dalších subjektů.

V případě, že u inzerátu není uvedený (celý) VIN kód vozidla, vyžádejte si jej u prodejce. Pokud vám jej nebude chtít sdělit, na auto raději zapomeňte. Prodejce totiž s největší pravděpodobností nechce, abyste si historii vozu prověřili, protože byste mohli přijít na určité nesrovnalosti.

Rady pro koupi ojetého vozu:

  • Vždy chtějte znát VIN kód vozidla, díky kterému si můžete auto prověřit.
  • Poté si prověřte najeté km a historii vozu včetně případných havárií na www.zkontrolujsiauto.cz.
  • Pokud vám prodejce nechce VIN sdělit, na auto raději zapomeňte a vyhlédněte si jiné.
  • Bez prověření historie vozidla se nejezděte k prodejci na vozidlo podívat, můžete si tím ušetřit zbytečnou cestu a případný nátlak ze strany prodejce.

Prověření historie vozu nepodceňujte!

  • 33 % ojetin určených k prodeji má stočený tachometr
  • 20 % ojetin nemá uvedený skutečný rok výroby
  • 99 % ojetin je nabízeno jako nehavarované


yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků