Hlavní obsah

Jak poznat v bazaru dobré ojeté auto?

Novinky, Cebia

Poznat dobrý ojetý vůz v autobazaru zvládne většinou jen odborník. Auta jsou často bez škrábanců a na první pohled vypadají úžasně. Jak může laik poznat kvalitní ojetinu?

Při koupi ojetého auta je dobré využít systém Autotracer společnosti Cebia

Článek

O tom, jak může i laik odhalit opravdu kvalitní ojetinu a jak se změnila kvalita zánovních aut hovoří Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá už tři desetiletí chránit lidi před podvody při nákupu ojetého auta.

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia

Zprávy z trhu ojetých aut se shodují, že kvůli pandemii koronaviru ubývá kvalitních ojetin a není z čeho vybírat. Vy sám jste to nedávno říkal také. Na internetových inzertních portálech je ale pořád z čeho vybírat.

Na první pohled je z čeho vybírat, ale skutečnost je taková, že dobrá auta téměř zmizela. Respektive není jich zdaleka tolik, aby uspokojila poptávku. Ani v běžné době nebylo možné, aby si všichni koupili auto bez havárie či bez stočeného tachometru, nyní to platí přinejmenším dvojnásob.

Foto: shutterstock.com

Ojetiny často mívají stáčené kilometry

Podle čeho tak soudíte?

Daleko častěji se na nás obracejí lidé, kteří díky našemu systému AUTOTRACER, který provozujeme na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz, odhalili u auta, které si chtěli koupit, stočený tachometr nebo zatajenou havárii. Anebo rovnou oboje. Stává se také častěji, že prodejci u vozu přiznají menší poškození, ale zatají větší havárii nebo právě stočený tachometr. Falšuje se také země původu a u některých vozidel, u nichž to dává smysl, se uvádí místo roku výroby rok první registrace. To se někdy děje u aut, u nichž se tyto roky neshodují. V technických průkazech je přitom uveden rok první registrace, bez dotazu na výrobce, importéra nebo bez prověření auta v našem systému AUTOTRACER tak lidé nemají moc možnost skutečný rok výroby odhalit.

To vše by ale mohla být jen shoda náhod, nemyslíte?

Možná, ale podle dalších indicií, které máme, to shoda náhod není. Častěji se teď na nás obracejí i individuální či menší prodejci ojetých vozidel, kteří s námi standardně nespolupracují a stěžují si, že kvůli informacím ze systému AUTOTRACER se jim auta hůře prodávají. Sami tvrdí, že nemohou uspokojit poptávku jen kvalitními vozy, že jich prostě není na trhu dost. A samozřejmě chtějí vydělávat. My ale chceme kultivovat trh a chránit kupující. Prodávajícím samozřejmě umožňujeme prověřit si auto před výkupem a vyhnout se tak případným problémům při jeho prodeji.

Foto: shutterstock.com

Systém Autrotracer odhalí zatajenou havárii

Odkud máte informace o autech?

Z mnoha zdrojů. Od českých i zahraničních pojišťoven, značkových i neznačkových autoservisů a pneuservisů, prodejců a autobazarů, importérů a výrobců, z českých i zahraničních inzertních a aukčních portálů, policie, finančních i leasingových institucí a řady dalších zdrojů. Máme více než miliardu dat a statisíce dat o autech dovezených ze zahraničí.

Teď ale k nejdůležitější otázce: jak má člověk v autobazaru poznat, že narazil na dobré auto?

Může si samozřejmě zkontrolovat lak, interiér a spasování jednotlivých dílů karoserie. To mu ale na rovinu moc neřekne. Laik dobrou ojetinu opravdu nepozná. U aut se navíc vyměňují sedačky, řadicí páky, volant apod., aby se nepoznalo, že má auto najeto víc km, než kolik uvádí prodejce. Já říkám, že desetileté a starší auto bez škrábance je podezřelé. Dobré auto poznáte jediným způsobem – že si prověříte jeho minulost. Na www.zkontrolujsiauto.cz můžete zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a jaká případně vznikla škoda, zda není odcizené, zatížené leasingem či úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, jakou má doopravdy výbavu – prodejci totiž někdy uvádějí vyšší výbavu, než auto skutečně má -, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a případně můžete mj. vidět i jeho fotky z inzerce či po havárii.

Foto: shutterstock.com

Laik dobrou ojetinu opravdu nepozná

Kde je hranice stáří auta, kdy už by si ho měl případný kupující prověřit?

Taková hranice neexistuje. Před dvěma týdny si u nás jeden pán prověřoval čtyři Superby, rok stáří, zhruba 30 000 km najeto. U dvou ze čtyř byl problém – u jednoho zatajená havárie za 90 000 Kč, další byl zatížen leasingem. O ničem z toho se kupující od prodejců nedozvěděl a obě auta se prodávala za běžnou cenu. To, které bylo zatížené leasingem, prodávala soukromá osoba. Z nedávné doby stojí za zmínku také případ, kdy se pán koupil půl roku provozovaný Ford Mustang a o rok později, kdy ho chtěl prodat, v našem systému zjistil, že je o tři roky starší a před první registrací prodělal totální havárii. Litoval, že si auto neprověřil ještě před tím, než ho v Německu koupil. Já bych podle toho, co pozorujeme, řekl, že se k nám teď dováží mladší vozy v horším stavu než dříve a kvalitní české ojetiny se přeprodávají do zahraničí.

Takže platí, že když o autu zjistím něco, co nesedí s informacemi od prodejce, tak ho nekupovat?

To bych neřekl. Záleží, co zjistíte. Pokud odhalíte, že nesedí rok výroby, nebo auto prodělalo havárii, můžete ho koupit, ale požadujte přiměřenou cenu. Rok výroby může u mladších aut udělat rozdíl i pár desítek tisíc korun, záleží na značce a modelu. Čím je auto starší, tím je vliv na cenu menší. U havárií je důležité vědět, co se stalo, zda byla oprava provedena kvalitně a zda je vůz bezpečný. Někteří lidé si odmítají koupit auto, které má třeba jen odřený nárazník. To je podle mne nesmysl.

Výběr článků

Načítám