Článek
Praha zažívá stavební boom. Do města dennodenně proudí těžká nákladní auta se stavebním materiálem. Naštěstí se ten nejpoužívanější materiál – beton – vyrábí přímo v centru města s důrazem na ekologii. V Libni a na Rohanském ostrově jsou moderní betonárny zásobované lodní dopravou. Jedna loď nahradí 33 nákladních aut. Ročně se tím Praze uspoří desetitisíce kamionů.
Obě provozovny za svou existenci vyrobily beton pro téměř většinu významných staveb v Praze: všechny etapy pražského metra, tunely Blanka, tunel Zlíchov, Strahovský tunel, železniční tunely Nového spojení, Trojský most, nebo naposledy také pro Novou vodní linku Ústřední čistírny odpadních vod. Celkově již za dobu existence těchto betonáren přijelo do Prahy o více než 1/4 milionu kamionů méně.
Samotné umístění betonárny Libeň není náhodné, přímé napojení na Městský okruh umožňuje zásobovat betonem většinu staveb v širším centru Prahy při minimální zátěži na okolí. Významný je pro hlavní město zejména ekologicky šetrný způsob zásobování provozu klíčovou surovinou pro výrobu – kamenivem. Kamenivo se dopravuje nákladními loděmi z pískoven a lomů na sever od Prahy. Přístaviště pro nákladní lodě je od samotné výrobny vzdáleno asi 300 metrů, kamenivo z lodí se dopravuje na provoz podzemním kolektorem. Celý příbřežní pás zeleně, včetně cyklostezky, je tak výrobou nedotčen a je k dispozici cyklistům, bruslařům i pěším.
Lodní doprava po řekách do středů měst je jednoznačně správnou cestou pro budoucnost. Stejným způsobem je to například v Paříži, kde moderní betonárny a překladiště fungují přímo u břehu řeky Seiny, na dohled od Eiffelovy věže, hned vedle kanceláří a obytných budov, splývající svým designem s okolím.
Podobné řešení by si zasloužila i Praha. Byl proto vypracován návrh, jak betonárnu Libeň více začlenit do svého okolí. Vizualizace představuje zakrytí provozovny pod speciální krycí sítě a oplocení hradbou ze stromů, keřů a popínavých rostlin. Tímto způsobem by měl provoz vkusně splynout s okolím. Uvažuje se, že druhotným efektem tohoto řešení bude v letních měsících lokální snížení teploty, zvlhčení prostoru a snížení prašnosti v okolí silnice.
Cílem návrhu je rozpoutat debatu o možných alternativách začlenění tohoto i dalších podobných provozů do svého okolí. Inspirací pro novou podobu mohou být právě betonárny v centru Paříže nebo Bruselu, které díky futuristickým fasádní prvkům zakrývajícím technologické provozy, působí navenek velmi nadčasově a designově doplňují své obydlené okolí.