Hrůzostrašní dinosauři? Borci s duhovým peřím!

Novinky, Tomáš Tureček

Už jste si někdy zkoušeli sáhnout na hada? Pokud ano, pak vás určitě překvapilo, že jeho kůže není studená a kluzká, ale teplá a překvapivě příjemná na dotek.

Úvodní obrázek

A teď si představte, že podobně překvapení byste asi byli, kdybyste se mohli dotknout prehistorického dinosaura. Přiznejme si, že naše představy jsou utvářeny hlavně populárními filmy – od Cesty do pravěku až po Jurský park. Ovšem jak upozorňuje renomovaný časopis National Geographic, fosilie objevené v Číně a na jiných stejně pozoruhodných místech na celém světě říkají něco jiného.

Dinosaurus s kohoutím hřebínkem?

Nedávno badatelé oznámili, že v západní Kanadě našli exemplář ptakopánvého dinosaura Edmontosaurus regalis s mumifikovaným hřebínkem, jaký vídáme u dnešních kohoutů. Přestože vědci znají tento druh už téměř sto let, netušili, že byl vybaven i touto specifickou tělní strukturou. Dinosauří kosti naznačují, že edmontosauři pomocí některých zvětšených částí těla vábili partnerky k páření, soupeřili o společenské postavení nebo vyhledávali příslušníky svého druhu, stejně jako to dělají dnešní živočichové. Měkké tkáně edmontosaura a dalších dinosaurů paleontologům naznačují skutečnou nádheru těchto struktur.

Může mít dinosaurus peří v barvě duhy?

Nálezy z poslední doby jsou skutečně udivující. Opeřený dinosaur Anchiornis, který žil na území dnešní Číny, měl načervenalý hřeben; Psittacosaurus, jeden z prvních zástupců skupiny Ceratopsia, měl červenohnědou kůži, jež byla součástí rané formy dinosauří kamufláže. Jeden mezinárodní vědecký tým přinesl informaci o tom, že peří dinosaurů rodu Caihong, kteří žili ve stejné oblasti jako dinosauři Yi qi, se kdysi třpytilo všemi barvami duhy!

Vědecký pokrok nám dnes zejména ukazuje, že dinosauři nebyli samá hrozivá monstra. Namlouvali si samičky důmyslnými způsoby a soupeřili o postavení ve skupině. Trápily je zlomeniny i infekce. Chňapali po hmyzu a uždibovali kapradiny. Jejich dny byly stejně různorodé, pestré, plné činorodosti i jednotvárné jako dny ptáků, jež vídáme za okny. A považte: Dokonce i ten největší a nejhrůzostrašnější T. rex si někdy zdříml!

Foto: Profimedia

Předplatné National Geographic

Mnohem více se dozvíte v časopisu National Geographic. Objednejte si ho bezpečně z pohodlí domova zde. Bude vám chodit pravidelně až do vaší schránky.