Hlavní obsah

Digitálně zaostalé německé školství se rozjíždí. Pomoc hledá i u českých firem

Novinky, Unicorn a.s.

Zhruba jen pět procent německých škol využívá IT technologie k výuce svých žáků. V oblasti digitalizace je Německo hluboce podprůměrné, a zaostává dokonce i za Českem. Po covidu se ale vláda rozhodla, že to změní, a rozvoj digitalizace na školách začala nyní podporovat. Systém Edookit bavorským školám dodává i česká firma Unicorn.

Foto: Unicorn a.s.

Digitálně zaostalé německé školství se rozjíždí. Pomoc hledá i u českých firem.

Článek

Zatímco v Česku demonstrovali během covidu odpůrci restrikcí, v Berlíně protestovali rodiče školou povinných dětí. Vadilo jim, že byť se školy otevřely, děti do nich chodí jen na pár hodin a zbytek výuky představují úkoly vypracované doma. Pro podklady ale musí každý den rodiče přijít do školy, protože na digitální výuku většina škol ani během covidu nenajela.

Přitom pakt „digitální škola“ schválila německá vláda už v roce 2019, tedy ještě před pandemií. Uvolnila na něj skoro sedm miliard eur. Jenže většina škol čerpání peněz oddalovala a na online výuku nebyla po příchodu pandemie vůbec připravena. „Digitalizace v Německu ve srovnání s Českem kulhá, což má více příčin. Jednak zaspala politická reprezentace, společnost je celkově konzervativnější a u nových věcí víc než výhody vidí spíš hrozby,“ říká Bára Procházková ze společnosti Edu In. Podle ní se v Německu velmi diskutuje o ochraně osobních údajů, což také brzdí digitální rozvoj škol.

Školy by nepotřebovaly jen nové počítače, ale také softwary, které umožní vzdálený přístup. Místní firmy zaznamenávají obrovský nárůst poptávky, a specialisté tak najednou chybí, německé školy proto hledají pomoc i v Česku. Ty bavorské nyní objevily českou firmu Edookit, která poskytuje školní informační systém.

„Navázali jsme spolupráci se dvěma německými školami a jsme překvapeni, jak zastaralé systémy používají, v kombinaci s online aplikacemi je velmi náročné pro učitele je obsluhovat, což vede ke snaze tyto systémy obcházet a vracet se k tužce a papíru,“ říká Roman Vejražka ze společnosti Edookit.

Foto: Unicorn a.s.

Digitálně zaostalé německé školství se rozjíždí. Pomoc hledá i u českých firem.

Ředitelé škol jsou podle něj velmi překvapeni tím, jak rozsáhlé systémy firma poskytuje. „Německé školy nemají školní matriku v podobě, kterou používají české školy. Absenci žáků řeší jen po celých dnech, a nikoliv po jednotlivých hodinách. Mají také výrazně jednodušší vysvědčení, než tiskneme v Česku,“ říká Vejražka s tím, že v Německu není zvykem, aby rozvrh, výkazy práce učitelů i třídnice byly v jednom cloudovém systému.

„To je v Německu nyní velmi žádané, protože to usnadňuje práci učitelům i ředitelům,“ říká Vejražka. Podle jeho propočtů informační systémy ušetří ředitelům až třetinu času, které tráví administrativou. Očekává, že díky covidu se digitalizace školství výrazně urychlí nejen v Česku, ale i ve zmíněném Německu a dalších zemích, které v tomto ohledu měly mezery.

Výběr článků

Načítám