Hlavní obsah

POLEMIKA: Nestrašme miliardami utopenými v pokladnách - Andrej Babiš

Novinky, Andrej Babiš, ministr financí

Jedním z nejčastěji opakovaných děsivých scénářů v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb je ten o miliardách korun, které budou muset podnikatelé vynaložit na elektronické pokladny a software. Motivem přehnaných čísel a strašení podnikatelů nemusí být jen zlý úmysl a cíl poškodit toto nejdůležitější daňové opatření poslední dekády, někdy je jeho zdrojem jen přílišné zobecňování nebo zveřejnění neúplných informací.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr financí Andrej Babiš

Článek

Připravovaný model evidence tržeb byl inspirován chorvatským řešením právě proto, že na rozdíl od systémů, které fungují v celé řadě dalších evropských zemí, je pro podnikatele naprosto nejméně zatěžující. A to není teorie, to je praxí potvrzený fakt. A nejmenší subjekty, které platí daně, příprava na EET nebude stát prakticky nic. Náklady na pořízení vybavení si totiž díky slevě na dani odečtou od daně z příjmů.

EET není založeno na klasických registračních pokladnách, ale na možnosti podnikatele zvolit si libovolné zařízení, které je schopno on-line komunikace s Finanční správou. Záleží pouze na volbě podnikatele, jaké řešení nabízené na trhu zvolí. Pro nejmenší podnikatele tak bude stačit např. chytrý telefon s tiskárnou. Žádné certifikace, žádný monopolní dodavatel. Lze uvést příklad právě z Chorvatska, kde se zařízení i s tiskárnou a připojením nejen prodávají, ale i pronajímají, a to například za 15 eur měsíčně včetně již nainstalovaného software.

Velcí podnikatelé jsou navíc v řadě případů již hardwarově vybaveni a musí jen aktualizovat svůj pokladní software. Chápeme, že zejména u složitějších systémů velkých firem taková úprava potřebuje dostatek času, ale konkrétní náklady se budou velmi lišit subjekt od subjektu podle nastavení jejich dodavatelských smluv.

Například společnost KONZUM d.d. jako největší maloobchodní řetězec v Chorvatsku vyčíslila své celkové náklady na zavedení elektronické evidence tržeb pouze na 5 eur (za elektronický certifikát). Veškeré náklady na úpravu software nesla dodavatelská firma v rámci standardní úpravy software. Obdobnou situaci lze očekávat i u části subjektů na českém trhu, a to bez ohledu na jejich velikost.

A nezapomínejme na výhody, které EET podnikatelům přinese a které jim výdaje související s tímto systémem bohatě vynahradí. EET především odstraní bariéru jejich podnikání, která v konkurenčním boji zvýhodňuje jejich nekalou konkurenci. Možnost Finanční správy zacílit svou činnost tam, kde se projeví nesrovnalosti, zajistí, že poctiví podnikatelé nebudou zdržováni zbytečnými kontrolami, které je obtěžují a zabírají část pracovní kapacity jejich zaměstnanců. Chorvatská daňová správa vykázala po zavedení EET zvýšení efektivity práce o více než 500 %, když při pětinásobném snížení počtu kontrol zjistila o 20 % více nesrovnalostí. To znamená úbytek administrativy.

V zemích, kde již některá z forem evidence tržeb funguje, podnikatelé ve svých interních procesech oceňují také detailnější data o vstupech a výstupech, majetku, zboží, snazší organizaci a možnost lepší kontroly případného podvodného jednání ze strany zaměstnanců. Souběžně se startem navíc navrhneme snížení DPH v sektoru restaurací z 21 % na 15 %, což je první krok ke snižování daňové zátěže.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám