Hlavní obsah
Thomas Kulidakis

KOMENTÁŘ: Zákon o státní službě potřebujeme - Thomas Kulidakis

Politická scéna v České republice se do jisté míry proměnila v zákopovou válku o přijetí zákona o státní službě, který je standardní výbavou ostatních zemí Evropské unie. Tuto právní normu je potřeba neprodleně přijmout z vícero důvodů.

Thomas Kulidakis
KOMENTÁŘ: Zákon o státní službě potřebujeme - Thomas Kulidakis

Česká legislativa počítá s  úpravou poměrů ve státní sféře již ve své ústavě a patřičný návrh zákona leží ve sněmovně od roku 2002. Jeho přijetí bylo také jednou z podmínek vstupu České republiky do Evropské unie. Té pod vedením Evropské komise došla trpělivost a podmínila jeho existencí přístup ke strukturálním fondům EU v letech 2014-2020. V případě nepřijetí může Česká republika přijít o evropské peníze a stát se čistým plátcem do unijního rozpočtu.

Jednou z  nesporných výhod je možnost přispět k boji s bující korupcí v českých luzích a hájích. Není tomu tak jen proto, že poskytuje ochranu takzvaným „whistleblowerům“, tedy úředníkům, kteří se setkají s nepravostmi a oznámí je na patřičných místech.

Jako směrodatné se jeví, že především jistota zaměstnání by mohla být spolu s navázáním platových podmínek na průměrnou mzdu v soukromé sféře účinným lékem proti úplatkářství.

Je jistě mnohem složitější uplatit státního zaměstnance, který má definitivu a dobrý plat, než toho, který si není jist dne ani hodiny a žije s podprůměrnou mzdou. Ten, kdo by chtěl úředníka s definitivou a solidním platem uplatit, musel by složit částku, která se rovná násobkům počtu aktivních let v zaměstnání daného člověka krát měsíční plat krát hrozba vězení plus kompenzace možného konce kariéry. Výměnou za tento stav by mělo dojít k efektivní, apolitické a transparentní správě věcí veřejných.

V návrhu zákona se také zohledňuje délka pracovní zkušenosti. Čím déle je státní zaměstnanec ve službě, tím více peněz dostane. Ovšem tato praxe by se neměla odrážet v nároku na povýšení, jelikož ten má být za dobrý pracovní výkon a ne za „vysezené“ zásluhy. Diskutovaná možnost pořádat výběrová řízení především z již stávajících zaměstnanců by mohla způsobit rigiditu. Stále také zůstává nedořešená otázka, zdali budou stávající zaměstnanci převedeni do služebního poměru automaticky, nebo na základě zkoušek. Státní správa také potřebuje nalákat kvalitní mladé lidi, což je podmíněno jistotou a slušnými platovými podmínkami.

Návrh zákona je v současnosti někdy více, někdy méně konstruktivně kritizován z mnoha stran. Připomínkovat chce Evropská komise, Rekonstrukce státu a další, parlamentní opozice je proti. Argument opozice, že dojde k „betonáži“ zaměstnanců dosazených současnou vládou je možno vyřešit systémem rotace, který úspěšně aplikuje na své zaměstnance Evropská komise. V našich podmínkách například zaměstnanci, kteří rozhodují o penězích, by na svém místě mohli setrvat pouze dva roky, na méně exponovaných pozicích čtyři a nejdéle pak let šest. Následně by došlo k převedení na jinou pozici v rámci státní správy. Tím se zamezí jak syndromu vyhoření, tak možnosti vytváření klik a známostí kolem klíčových resortů a pozic.

Je nesporné, že Česká republika zákon o státní službě potřebuje, aby měla možnost vybudovat kvalitní a efektivní státní správu. Většina opatření na úrovni státu mají středně až dlouhodobé trvání, přesahující období čtyř let. Pokud se po každé změně vlády obmění většina úředníků, zruší se zaváděné a obnoví opuštěné, každý posun je vlastně dvěma kroky zpět.

Thomas Kulidakis

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval také studium politologie a řečtiny na univerzitách v Řecku.

V komentářích se zaměřuje nejen na českou domácí politiku, Evropskou unii a oblast Balkánu.

Působí jako komentátor Českého rozhlasu Plus a publikuje v odborném tisku. V minulosti spolupracoval na mezinárodních vědeckých projektech Univerzity Karlovy v Praze a byl odborným konzultantem u některých dokumentů.

Více o autorovi

Komentáře autora

Zákonodárci by také rozhodně neměli zapomínat na to, že státní zaměstnanec je zaměstnanec jako každý jiný. A pouze spokojený, zaplacený a motivovaný zaměstnanec je zaměstnanec výkonný a spolehlivý.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků