Hlavní obsah
Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo

KOMENTÁŘ: Obchody na počet a předstírání aktivity – Thomas Kulidakis

Ministři obchodu a zdravotnictví se nevykrucovali a rovnou přiznali, že nápad omezit počet zákazníků v obchodech vláda obšlehla v zahraničí. Když už se venku učili, mohli si také uvědomit, že z praktického hlediska to není nijak těžko proveditelné nařízení, ale jeho účinnost je dost nejistá.

Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo
KOMENTÁŘ: Obchody na počet a předstírání aktivity – Thomas Kulidakis

Co se týká praxe, nabízí se celkem lapidární a jednoduché řešení. Jestliže má obchod například sto padesát metrů čtverečních, v jednu chvíli v něm při podmínce jeden zákazník na patnáct metrů čtverečních může být deset lidí. Stačí tedy rozdávat kartičky s pořadovými čísly. Kdo vejde, vezme si jednu na osobu, při odchodu odevzdá, vstoupit může další osoba.

Není to žádná jaderná fyzika ani teoretická matematika. Selský rozum postačí. Je zbytečné pořádat manévry s omezováním počtu košíků, vyčleňováním a najímáním speciální ochranky ke vchodu a podobně. Apokalypsa se nekoná a nářky provozovatelů na rychlé vyhlášení nařízení se v tomto světle jeví jako zbytečné. V zahraničí to tak funguje a komu se od jara podařilo vyjet za hranice, s takovým řešením se mohl setkat.

Jako neopodstatněné se také jeví malování čerta na zeď, že se budou před obchody tvořit mnohahodinové fronty. Opět, selský rozum napovídá, že v dnešní době, kdy kvůli protiepidemickým opatřením je ledaskdo buď bez práce, nebo na zkráceném úvazku nebo pracuje z domova, má člověk na nákup celý den. Cestovat kvůli tomu bůhvíkam není potřeba. A se zhoršením počasí se asi těžko lidem bude chtít stát někde venku na mraze. Je to nepohodlné a hrozí nemoc.

I přes výše zmíněné je ovšem výsledek nejistý. Samozřejmě mít teoreticky patnáct čtverečních metrů jen pro sebe, je něco jiného, než mít prakticky patnáct čtverečních metrů pro sebe. Lidská přirozenost velí, že si v jednu chvíli mohou chtít zákazníci prohlížet zboží kousek od sebe. Stejně tak se lidé mohou shromáždit u pokladny vlivem nepředpokládaných i předpokládaných událostí. Opět selský rozum, praxe a zahraniční zkušenost. Navíc, jak víme, čím déle opatření platí, tím laxnější lidské bytosti jsou.

V konečném důsledku tedy bude zase a znovu vše záležet na ochotě občanů nařízení dodržovat. Tedy že si například dobrovolně zvolí nasadit si správně roušku, která bude čistá, budou si mýt ruce a obecně se nechovat rizikově. Jenže sociologické průzkumy ukazují trend značné únavy. Lidé se hromadí na výletech v přírodě. Obecně převládá pochopitelná otrávenost.

Thomas Kulidakis

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval také studium politologie a řečtiny na univerzitách v Řecku.

V komentářích se zaměřuje nejen na českou domácí politiku, Evropskou unii a oblast Balkánu.

Působí jako komentátor Českého rozhlasu Plus a publikuje v odborném tisku. V minulosti spolupracoval na mezinárodních vědeckých projektech Univerzity Karlovy v Praze a byl odborným konzultantem u některých dokumentů.

Více o autorovi

Komentáře autora

Omezení počtu lidí v obchodech na metry čtvereční se tudíž jeví jako kosmetická úprava. V duchu úsloví o předstírání aktivity to vypadá, že sbor u vesla dělá, že dělá, ale loď se tentokrát jejich úsilím nemá příliš šanci pohnout žádoucím směrem.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků