Hlavní obsah
Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo

KOMENTÁŘ: Koronavirus, závod o turisty a šance na modernizaci ekonomiky – Thomas Kulidakis

Středomořské letní destinace se snaží přilákat cenné turisty, kteří pomohou tamním ekonomikám z potíží způsobených karanténními opatřeními. Počet návštěvníků zatím ani zdaleka nedosahuje loňských 350 milionů. Ovšem jako v každé situaci i v této se skýtá řada příležitostí. Pro turistické destinace, turisty samotné i celou Evropskou unii.

Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo
KOMENTÁŘ: Koronavirus, závod o turisty a šance na modernizaci ekonomiky – Thomas Kulidakis

Jak moc vážné problémy nedostatek příjmů z turismu představuje, lze dobře dokumentovat na příkladu Řecka. Tamní centrální banka uveřejnila statická data, podle nichž minulý rok v dubnu tamní hospodářství turisté obohatili o více než 543 milionů eur. Letos ale připutovalo ani ne sedm a půl milionu eur.

Další případ je Chorvatsko. Země u Jadranu se chytře turistům otevřela první. Zatím tam ale přijela jen zhruba desetina návštěvníků. Mezi nimi i tento rok velmi vážení návštěvníci z České republiky. Jelikož je chorvatské HDP cca z pětiny závislé právě na turismu, ekonomické potíže jsou zřejmé.

Ještě hůř jsou na tom Španělsko, Itálie nebo Portugalsko, kde se teprve sezona rozjíždí. Není se co divit, že v kampani lákající turisty pomáhají na Iberském poloostrově i známí sportovci včetně tenisty Nadala. Rozhořčení Turecka, které se ohradilo proti neochotě německé vlády označit Erdoganovo panství za zemi bezpečnou pro turisty, jen neblahou budoucnost středomořských evropských destinací dokresluje. Snaha Kypru přilákat turisty také zatím nebyla korunovaná úspěchem, o Bulharsku apod. ani nemluvě.

Příležitosti v sobě ale skrývá každá krize. I tato. Pro samotné turisty, kteří se odhodlají vyrazit, může přijít zážitek v podobě skoro prázdných míst, v jiných letech narvaných hlava na hlavě. Touhu cestovat bohužel hatí nespolehlivost řady aerolinek a cestovních kanceláří, které snad vyhlásily soutěž o titul v disciplíně „nedůvěryhodnost roku“, přičemž měřítko je počet zrušených a obnovených cest. Čest patří výjimkám. Prozatím platí, že nejjistější cesta je momentálně po zemi.
Ve Středomoří zatím v přímém přenosu probíhá souboj o zahraniční návštěvníky, který nás může jen potěšit. Tři noci za cenu dvou, slevy na stravování, dříve nečekané balíčky služeb. Jak ale stačila poznamenat nejen chorvatská média, nižší ceny mají také svou hranici. Některým hoteliérům se prý ani nevyplatí své zařízení otevřít. Při patřičném hledání se ovšem skýtá šance nejen užít si dovolenou v zahraničí levněji, ale také poznat místní kulturu, protože na vlastní pěst se letos zatím jezdí nejlépe.

Nabízí se také šance pro země, které jsou na turismu do značné míry závislé. Chvíle, kdy turisté nepřijedou, nebo jich přijede méně, musela jednou zákonitě přijít. Koronavirus prostě a jednoduše naplnil osud, který byl předem daný a jistý. Jelikož se taková situace může zopakovat, nebylo by od věci modernizovat hospodářství na všech úrovních. Turistickými zeměmi počínaje, méně turistickými konče.

Thomas Kulidakis

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval také studium politologie a řečtiny na univerzitách v Řecku.

V komentářích se zaměřuje nejen na českou domácí politiku, Evropskou unii a oblast Balkánu.

Působí jako komentátor Českého rozhlasu Plus a publikuje v odborném tisku. V minulosti spolupracoval na mezinárodních vědeckých projektech Univerzity Karlovy v Praze a byl odborným konzultantem u některých dokumentů.

Více o autorovi

Komentáře autora

Krize koronavirová se tak může při dobrém uchopení vyplatit. V současnosti probíhá souboj o ekonomickou a tím pádem i politickou převahu mezi Čínou, Spojenými státy a Evropskou unií. Čím více  bude v unii technologicky zdatných států s rozvinutou ekonomikou, tím pro naši přítomnost a budoucnost našich potomků lépe. To ovšem přepokládá, že se peníze vyčleněné členskými státy i unií neprojedí, nýbrž investují.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků