Hlavní obsah
Martin Koller

KOMENTÁŘ: Konvoj emocí - ještě pár informací - Martin Koller

Po přečtení reakcí na svůj článek, včetně těch urážlivých jsem si všiml, že řadě diskutujících chybí relevantní informace. Proto si je dovoluji přednést.

Martin Koller
KOMENTÁŘ: Konvoj emocí - ještě pár informací - Martin Koller

1. Přesun po vlastní ose, tedy po komunikacích je v rámci armád NATO standardní od jeho založení. Vozidla jsou proto konstruována a vybavena tak, aby splňovala civilní předpisy a zároveň se minimalizovala možnost poškození komunikací.

Uvedené řešení vychází z předpokladu, že ve válce budou letectvem a raketovými zbraněmi zničeny mezi hlavními cíli železniční uzly. Jízda po komunikaci v koloně je proto standardní výcvikovou záležitostí. Nejen naše, ale i jiné armády se běžně přesunují v civilním provozu. Zažil jsem to opakovaně v Německu, Francii, USA, Izraeli i arabských zemích. Problémem je u nás rovněž časová přesnost instradovaných železničních transportů.

Proto se neprosadila možnost přepravy kamiónů přes naše území po železnici. K přesunu americké brigády vlakem neexistuje žádný právní ani jiný důvod, pokud je českými odpovědnými politickými reprezentanty schválena přeprava po komunikacích.

2. Vojáci NATO, ale například i Ruska běžně cvičí v cizích zemích. Ještě před třemi roky se konala i společná cvičení USA a Ruska. Skupiny a jednotky cizích armád cvičí i v USA. Je tam například letecká základna určená výhradně pro výcvik zahraničních pilotů. Prošla jí za padesát let většina německých pilotů.

Naši vrtulníkoví piloti cvičili v posledních letech ve Španělsku a Izraeli, existuje program společných cvičení a národních výcvikových specializovaných pracovišť, která mají snižovat náklady cestou kooperace více armád. Pokud by zahraniční armády využívaly ke cvičení naše výcvikové prostory, jen bychom na tom vydělali.

3. Vojáci v kolonách by neměli mít nabité zbraně, odporuje to předpisům. Pouze příslušníci vojenské policie, kteří jsou pověřeni ochranou konvoje, budou mít pravděpodobně nabité pistole.

4. Obrněné transportéry Stryker mají nižší hmotnost než naložený kamión, a nižší měrný tlak na podloží (komunikaci). Proto nepoškozují povrch komunikací.

5. Směrem na cvičení se americká brigáda přesunovala jinou trasou, aby zamezila opakované obtěžování řidičů v jedné zemi.

6. Podle dosažitelných informací nemají vozidla v konvojích ani plné osádky, takže mají vlastně omezenou bojeschopnost. Určitě nás nejedou okupovat. To by opravdu vypadalo jinak a neřečnilo se o tom týdny předem. Proto není třeba vytvářet nějaké psychózy a strašení.

Martin Koller

Diplomat a podplukovník v záloze. Vystudoval Vysokou vojenskou velitelsko-technickou školu v Martině a také Filosofickou fakultu University Karlovy. V armádě působil jako výzbrojní náčelník a také technický analytik.

V roce 1993 odešel do civilu a pracoval jako obchodní rada a charge d’affair na misi v Kuvajtu a Iráku. Později působil jako analytik na ministerstvu obrany.

Je autorem několika publikací s armádní tematikou, podílel se na založení prezentační akce české armády Bahna.

Komentáře autora

7. Řízení obrněného transportéru na delší trase, zvláště v nepříznivém počasí je pro řidiče a velitele vozidla únavné. Nějaké vrhání předmětů na vojáky by mohlo vést k dopravní nehodě.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků