Hlavní obsah

GLOSA: Polská zlá krev - Josef Koukal

Novinky, Josef Koukal

Jistý mobilní operátor pořídil v těchto dnech reklamu doslova k nezaplacení. Do spotu inzerujícího možnost výměny starých telefonů za nové umístil komickou postavu polského šmelináře. A z nerudné reakce polské ambasády se pak v českém mediálním kotli podařilo uklohnit bezmála mezinárodní skandál.

Josef Koukal

Článek

Další ze série reklam s populárním Ivanem Trojanem v hlavní roli dosahuje vtipnosti spíše prostřední. Po scénce, kde v zasněženém lese vyskočí na popleteného vedoucího lyžařského kurzu (Trojana) polský prodavač cetek a vymění s ním starý mobil za ještě větší šunt, však vzkypěla krev velvyslankyni Gražyně Bernatowiczové.

Její stížnost pak způsobila to, že se spotem mimo plánovaný program včera zabývala arbitrážní komise Rady pro reklamu a vydala stanovisko, že klip je neetický.

Operátor na nic nečekal a oznámil, že spot v nejbližším možném termínu stáhne.

Co je nejbližší možný termín, těžko říci. Jen do Kleinových Dobrých holubů byla reklama včera v noci vmezeřena nejméně čtyřikrát.

Stažení spotu vyvolalo vlnu nevole, internetové diskuse jsou plné vášnivých příspěvků o cenzuře. Jenže klip ve skutečnosti nikdo nezakázal. Stanoviska Rady pro reklamu jsou zcela nezávazná – tato organizace nevládne žádnými výkonnými pravomocemi a nikoho nemůže ani pokutovat.

Aby se dalo hovořit o omezování svobody slova, musela by se případem zabývat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Kdyby se věc řešila ve správním řízení, případně pak před soudem, hned by se vědělo, jak na tom jsme. V zápasu, který byl ukončen kontumačně, nelze říci, kdo byl lepší.

To, že kritizovaná společnost stáhla kalhoty kilometr před brodem, může být od ní i promyšlený reklamní trik. Celý reklamní seriál s Trojanem cílil hlavně na mladou generaci. Příchuť zakázaného ovoce u ní přirozeně zájem jedině podpoří.

Klip bude dál kolovat na sociálních sítích, ovšem už s legendou o zákazu.

A mimochodem, nevím, kolik Poláků spot urazil, ale povětšinou si prý na sociálních sítích píší o tom, jací jsou ti Češi zase strašpytlové.

Josef Koukal

Komentátor deníku Právo. Zabývá se tématy z oblasti justice a kriminálními kauzami. Od roku 1993 byl redaktorem Českého deníku, Denního Telegrafu, Svobodného slova a Zemských novin, spolupracoval externě s Českým rozhlasem a dalšími, převážně tištěnými médii. V Právu působí od roku 2006.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám