Žirafy prý umí plavat. Tvrdí to nová vědecká studie. Foto: Profimedia.cz

Vědci vytvořili vzorec, podle kterého umí žirafy plavat. Důkaz ale chybí

Další ze série kuriózních studií spatřila světlo světa v britském Portsmouthu. Profesor tamější univerzity Darren Naish totiž sepsal s kanadským paleontologem Donaldem Hendersonem práci, ve které matematicky dokazuje, že by žirafy měly umět plavat. To, že je ve skutečnosti plavat snad nikdo nikdy neviděl, považuje za nedůležité.

Žirafy prý umí plavat. Tvrdí to nová vědecká studie. Foto: Profimedia.cz
Vědci vytvořili vzorec, podle kterého umí žirafy plavat. Důkaz ale chybí

Henderson a Naish vytvořili digitální model žirafy a umístili ji do digitální vody. V minulosti přitom pracovali se simulací u řady zvířat, která plavat dokážou. Zda ovšem nejde jen o nesmyslnou studii, ale výzkum, jehož výsledek je pravdivý a ověřitelný, zřejmě ještě dlouho nebudeme vědět.

„Mnoho předchozích studií tvrdilo, že žirafy nemohou plavat a že se vodě zdaleka vyhýbají, dokonce i v případě nouze, ale my jsme se rozhodli tuhle teorii podrobit testu v řádně kontrolovaném experimentu,“ uvedl doktor Naish pro časopis Theoretical Biology.

Jako vzor sloužil kůň

Digitalizace žirafy vyžadovala bezpočet výpočtů váhy, hmoty, velikosti, tvaru, kapacity plic a gravitačního těžiště. Kalkulace pomohly odhalit dynamiku rotace žirafího těla, dynamiku splývání a povrch žirafího těla. Vědci si přitom pomáhali srovnáním s koňským tělem, přičemž koně jsou plavci dobrými. Podle výpočtů se žirafí tělo začne nadnášet v hloubce 2,8 metru vody. Mělčí vody žirafy dokážou projít.

„Představa, že žirafy neumějí brodit a vyhnou se přechodu řeky, není pravdivá, není žádný důvod, proč by měly být žirafy náchylnější k tonutí než jiná zvířata,“ uvedl Henderson. Vzhledem k velmi dlouhým končetinám by se jim však prý plavalo špatně.