Hlavní obsah

Simpsonovi slaví 300. pokračování

– LOS ANGELES

Populární animované postavy seriálu Simpsonovi jsou nestárnoucí, přestože americká televize Fox odvysílá příští týden již 300. díl. A jestli se něco změnilo, tak snad jen to, že kreslený humoristický pořad vysílaný od roku 1989 si v 21. století bere ještě méně servítků než kdy předtím.

Foto: Tereza Schreiberová

Pracovníci v turistických službách na kurzu polského jazyka

Článek

Jak je to možné, když umírněnost má americká televize snad již v genech? Simpsonovi jsou natolik dobří a rozpustilí, že Fox si nemůže dovolit si zahrávat s jejich úspěchem. Ve své 14. sezoně se stále dokáží dostat mezi 20 nejsledovanějších pořadů a jsou epicentrem velkého obchodního impéria.

Simpsonovi lámou rekordy

Televize Fox právě show prodloužila o další dva roky. Poběží tedy minimálně do května 2005 a stane se nejdéle běžícím americkým sitcomem vůbec. Simpsonovi pomohli televizi Fox v jejích počátcích stát se alternativou pro dosud zavedenou trojici amerických televizních společností.

Pro úspěch byla řada důvodů a jedním z nich bylo, že jsme byli ve správnou dobu na správném místě, řekl tvůrce seriálu Matt Groening. "Ani dnes si nedokáži představit, že bychom byli v jiné televizi." Také animovaná forma pomohla k tomu, že hořčicově zabarvení Simpsonovi, včetně svérázného otce Homera, trpělivé matky Marge a dětí Barta, Lisy a Maggie, nevyvolávali tolik zájmu vedení televize. Není nic vzrušujícího koukat přes rameno lidem, jak kreslí potrhlé obrázky, říká Groening. "Šéfové raději okounějí při natáčení sitcomů a říkají, že herečka by měla mít průhlednější blůzu."

Na Bushe zatím nic nevymysleli

Tato na televizi neobvyklá svoboda vedla k tomu, že satira Simpsonových dosahuje často nevídaných rozměrů a demokraticky nešetří nikoho. Seriál si dělá legraci z kapitalismu (zlým impériem průmyslníka C. Montgomery Burns), z celých měst (nedávno chtělo seriál žalovat Rio de Janeiro) a z televizních novinářů (moderátoři zpráv by se určitě chtěli soudit kvůli postavě povrchního Kenta Brockmana). V jedné epizodě se objevil v narážce na šéfa televize CNN nápis "Vítejte v Atlantě - domově proměnlivých nálad Teda Turnera".

"Nepřišli jsme na způsob, jak se pustit do George Bushe, protože je to tak zřejmý cíl," řekl Groening. V minulém díle Bart náhodou roztrhal paměti bývalého prezidenta George Bushe a autoři si pohrávali s myšlenkou, že nynější prezident přijde tatínka pomstít. "Ale scénáristé došli k závěru, že Homer a George by se stali opravdu dobrými přáteli. Jsou si tak podobní," poznamenal Groening.

Nešetří ani vlastní šéfy...

Avšak trvale provokativní charakter seriálu nevyhnutelně přitahuje kritiku. "Občas se dostáváme do potíží. Někoho urazíme a Fox se vyděsí," říká Groening. Ale ukazuje se, že nejriskantnější cíle jsou blízko - televize Fox nemá ráda, když se strefují do ní, do jejího majetku nebo do inzerentů.

Vedení třeba protestovalo, když se v jednom díle objevil autobus s reklamou na seriál televize NBC Mad About You. Řekli nám, že Fox nepropaguje konkurenční seriály, poznamenal suše Groening. "V příštích dílech si chceme dělat legraci ze zpravodajského kanálu Fox News Channel. Je to tak snadný cíl, že se vtipy píší samy," uvedl Groening v souvislosti s kanálem, který je konkurentem CNN, vyznačuje se patriotickým zabarvením a ne vždy snahou o objektivní zpravodajství. "V ředitelských kancelářích se ozvalo nějaké reptání."

... a zisky rostou

Fox však takové posměšky snáší a získává za to impozantní zisky. Seriál se vysílá po celém světě a přináší mnohamilionové částky za prodej videa, počítačových her a zboží s figurkami Simpsonových. Takové zisky umlčují ve vedení společnosti cenzorské sklony. A její šéf Rupert Murdoch dokonce dal svůj hlas své kreslené postavičce, když se v seriálu objevila.

Sportovní přístup vedení by se však mohl změnit, pokud by Simpsonům ubylo diváků, nedělá si iluze Groenig. Zatím však mluví teoreticky, protože počet diváků během této sezony vzrostl o 12 procent.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám