Hlavní obsah

Nový most v Bratislavě se otočí o 90 stupňů

Právo, Ivan Vilček (Bratislava)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRATISLAVA

V Bratislavě bude ve čtvrtek zahájena unikátní montáž nového 231 metrů dlouhého mostu přes Dunaj. Konstrukce pátého bratislavského mostu byla sestavena u levého břehu a pomocí obřího kloubu a čtyř nákladních člunů se pět tisíc tun těžká konstrukce během šesti dnů otočí křížem přes koryto Dunaje.

Foto: promo Tonya Graves

XXIII. ročník Vsetínského jazzového festivalu přivítá Tonyu Graves

Článek

Otočení mostu mají na starosti Hutní montáže Ostrava a celá akce proběhne od 16. září do 21. září. Průtok vody by však v těchto dnech neměl přesáhnout 2500 krychlových metrů za sekundu a rychlost větru nesmí být vyšší než deset metrů za sekundu.

Světový unikát

Podle odborníků bude otáčení mostu světovým unikátem. "Tento způsob montáže a zejména dopravy na místo se již v jiných částech světa objevil. Nikdy ale na takto dlouhém mostě. Na šest dní máme zabezpečenou výluku plavby na Dunaji," říká generální ředitel investora stavby společnosti Metro Ladislav Csáder.

Jedna strana konstrukce mostu je připevněna k obřímu kloubu a druhá strana se naloží na lodě, které ho dopraví k pilíři nedaleko pravého břehu řeky. "Půjde o nákladní čluny typu Lichter, které i s lešením váží 2500 tun. Spolu s konstrukcí mostu tedy budeme hýbat 7500 tunami," vysvětluje Csáder.

Celková délka 32 metrů širokého a 36 metrů vysokého mostu má spolu s estakádami dosáhnout 854 metrů. Most bude stát v místech, kde je Dunaj široký zhruba 300 metrů.

Určen bude pro silniční dopravu, cyklisty i chodce a svým zajímavým tvarem a barvami určitě přidá panoramatu města. V noci má být navíc efektně osvětlen.

Spekulace o jménu

Most má být uveden do provozu v květnu příštího roku. Jeho výstavba stála přes 4 miliardy slovenských korun. Dokončení mostu očekávají obyvatelé slovenské metropole s napětím i netrpělivostí, protože má pomoci přetížené bratislavské dopravě. Do centra i jiných částí Bratislavy se totiž lze ze sídliště Petržalka, kde žije 150 tisíc lidí, dopravit pouze přes Dunaj. Na čtyřech dokončených mostech vznikají rozsáhlé dopravní zácpy.

Jméno nového mostu zatím městští radní neschválili, spekuluje se ale například o názvu Pátý most, Most T.G. Masaryka nebo Most Alexandra Dubčeka.

Bratislava již jeden unikátní most má. Je to Nový most, který byl dokončen v roce 1972 a patří mezi desítku nejdelších ocelových mostů bez pilířů, které nad řekou drží jen lana. Nad mostem, který je jednou z dominant města, je ve výši 80 metrů kavárna a stavba má značně neobvyklý vzhled.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám