Nahánění telat Foto: Jana Bečková

Hubble poprvé našel kyslík i mimo sluneční soustavu

Hubbleův vesmírný teleskop objevil poprvé na planetě mimo sluneční soustavu kyslík a uhlík. Oba prvky obsahuje atmosféra vzdálené planety, která je však na rozdíl od Země pouze horkou plynou formací v blízkosti hvězdy, takže přítomnost kyslíku a uhlíku neznamená v jejím případě známku života.

Nahánění telat Foto: Jana Bečková
Hubble poprvé našel kyslík i mimo sluneční soustavu

Planeta označovaná jako HD 209458B nebo Osiris patří do kategorie tzv. horkých Jupiterů, u nichž je horní vrstva atmosféry tak horká, že kyslík uniká do vesmírného prostoru.

Hubble možná přežije

Objev považují vědci za důkaz, že pomocí Hubbleova teleskopu lze měřit složení atmosféry na planetách vzdálených mnoho světelných let.

Právě tato skutečnost zřejmě přispěje k tomu, že americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ještě přezkoumá záměr přestat s údržbou teleskopu, což by znamenalo jeho neupotřebitelnost nejpozději v roce 2006.

NASA přišla se záměrem zrušení údržbových letů poté, co prezident George W. Bush oznámil úmysl USA obnovit lety na Měsíc a přípravu pilotovaných letů na Mars.