Hlavní obsah

Cíl: Kolem světa za čtyři měsíce. Stroj: Legendární Spitfire

Dva britští piloti v pondělí z jihu Anglie vyrazili na cestu kolem světa se zrenovovanou stíhačkou Spitfire vyrobenou za druhé světové války. Steve Brooks a Matt Jones se chtějí stát prvními, kdo s legendárním britským strojem obletí planetu, a to za čtyři měsíce. Na trase dlouhé 43 500 kilometrů plánují zastávky ve třicítce zemí, napsala agentura AFP.

Cíl: Kolem světa za čtyři měsíce. Stroj: Legendární Spitfire

Brooks a Jones letí s modelem Mk.IX zkonstruovaným v roce 1943, který byl před cestou zbaven kanónů a vojenského nátěru. Ve stíhačce je místo pouze pro jednoho člověka, piloti se proto budou muset v jeho řízení střídat, přičemž ten druhý vždy poletí v doprovodném letounu.

Na cestu kolem světa, sponzorovanou švýcarským výrobcem hodinek, vyrazili z jihoanglického Chichesteru a jejich první zastávkou je Skotsko. Poté zamíří na západ a přes Faerské ostrovy, Island a Grónsko by se měli dostat na sever Kanady. Celou trasu tvoří 90 etap, při nichž chtějí Brooks a Jones přeletět mimo jiné nad Grand Canyonem v americkém státě Arizona, nad posvátnou japonskou horou Fudži a nad pyramidami v Egyptě. Návrat do Chichesteru je naplánován na 8. prosince.

„Uvidíme spoustu lidí a spoustu zemí. Doufám, že to bude úspěch,“ řekl AFP před startem 45letý Jones. O 13 let starší Brooks uvedl, že jedním z cílů projektu je ukázat lidem krásu a estetiku Spitfire. Britskou stíhačku označil za nejmajestátnější stroj na světě.

Letadla Spitfire se vyráběla v letech 1938 až 1948 a sehrála ústřední roli v bitvě o Británii na začátku druhé světové války, kdy britské letectvo čelilo ofenzivě Německa. Podle AFP zůstává z přibližně 20 tisíc zkonstruovaných kusů jen necelých 250, z nichž asi 50 je provozuschopných. Ten, který v pondělí vzlétl z letiště na jihu Anglie, má za sebou 51 bojových misí. Před cestou kolem světa byl dva roky důkladně restaurován a kontrolou prošlo všech jeho 80 tisíc součástek.

Brooks před zahájením cesty agentuře AP řekl, že největší starosti mu dělá počasí, a dodal, že přistávání je s tímto strojem vždy „ošemetné“. Létání s ním podle něj vyžaduje jistý cit. „Ta technologie už není nejmladší,“ konstatoval.

Pocitu, který člověk zažívá při pilotování legendární stíhačky, se ale podle Brookse nic nevyrovná. „Je to úplně neuvěřitelný zážitek. Jakmile jste vevnitř, jste její součástí. Je to jako řídit veterána. Má opravdovou duši,“ popsal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků