Valašskokloboucká knihovna se zapojila například do akce Knížka pro prvňáčka Foto: Lenka Zvonková

Astronomové odhalili jednu z hvězd nejbližších Slunci

Jednu z hvězd nejblíže Slunci a Sluneční soustavě objevili astronomové. Podle jejich zjištění jde o třetí nejbližší hvězdný systém a pátou nejbližší hvězdu k Slunci. Blíž už je jen systém Alfa Centauri a Barnardova hvězda. V blízkosti nově odhalené hvězdy, dosud označované jen kódem SO025300.5+165258, se asi skrývají další dosud neobjevené hvězdy.

Astronomové odhalili jednu z hvězd nejbližších Slunci

Vědecký tým Bonnarda Teegardena z amerického NASA objevil hvězdu díky jejímu relativně rychlému pohybu po obloze. Nezřetelné těleso typu rudý trpaslík je od Slunce vzdáleno 7,5 světelného roku.

Jedná se o nezřetelnou hvězdu typu červený trpaslík, což není ve vesmíru nic zvláštního. Avšak měření ukázala, že je jednou z nejbližších Slunci, jaké byly kdy objeveny.

Objev byl učiněn při zkoumání databází snímků hvězd získaných automatizovaným mapováním oblohy. Tento monitoring je prováděn kvůli hledání komet, asteroidů a explozí hvězd. Nová hvězda byla nečekaně odhalena na fotografiích až půl století starých.