Hlavní obsah

Američané plánují pohřby na Měsíci

Americká společnost Celestis, která se specializuje na pohřby ve vesmíru, zřejmě už ke konci příštího roku bude schopná zorganizovat poslední spočinutí na Měsíci. Tento týden firma oznámila, že lunární pohřby umožní dohody, které uzavřela se společnostmi Odyssey Moon Limited a Astrobotic Technology. Zpopelněné ostatky se budou dopravovat na Měsíc jejich soukromými raketami.

Američané plánují pohřby na Měsíci

Na konci příštího roku nebo na začátku roku 2010 by společnost Celestis chtěla na Měsíc poslat kolem tisíce kapslí s lidským popelem. U následujících misí počítá s odesláním dalších 5000 vesmírných urniček. Odeslání jednoho gramu lidských ostatků na Měsíc přijde téměř na 10 000 dolarů (160 000 korun).

"Měsíc je zvláštní místo. Pro mnoho lidí je to romantická představa podívat se na oblohu, uvidět Měsíc a vědět, že vaše máma, táta nebo někdo blízký tam zanechali stopu," uvedl prezident Celestisu Charles Chafer.

Společnost Celestis již 11 let posílá v malých kapslích ostatky lidí na oběžnou dráhu. Mezi známými osobnostmi, jejichž popel vyslala do vesmíru, jsou například tvůrce televizního seriálu Star Trek Gene Roddenberry, herec z tohoto seriálu James Doohan, astronom Clyde Tombaugh, který objevil planetu Pluto, či americký astronaut Gordon Cooper. Další pohřeb na oběžné dráze chystá Celestis letos v červnu.

Odyssey Moon Limited a Astrobotic Technology patří mezi soukromé společnosti, které chystají vyslání robotů na Měsíc za účelem vědeckých experimentů.

Prvním člověkem, jehož ostatky spočinuly na Měsíci, byl geolog a astronom Eugene Shoemaker. Kapsli, do níž byl jeho popel uložen, vyvinula před deseti lety na žádost amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) právě firma Celestis. Sonda Lunar Prospector s kapslí rok kroužila kolem Měsíce a zkoumala jeho povrch. Po dokončení mise byla sonda v roce 1999 zlikvidována řízeným pádem na měsíční povrch.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků