Hlavní obsah

Big Boy se opět rozjel. Největší parní lokomotiva světa připomíná 150. výročí Pacifické dráhy

Novinky, pal

Největší parní lokomotiva na světě se znovu rozjela. Big Boy číslo 4014 vyjel z nádraží na předměstí západního Chicaga do Iowy. Událost připomíná 150. výročí první americké transkontinentální železnice.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: „Big Boy“ vyjel z nádraží na předměstí západního Chicaga do IowyVideo: ABC 7 Chicago, AP

 
Článek

Lokomotiva Big Boy (Velký chlapec), která je považována za největší parní lokomotivu na světě, váží 548,2 tuny. Je pět metrů vysoká a 40,4 metru dlouhá, její maximální rychlost je 128 km/h.

Lokomotivy této řady byly vyráběny společností ALCO v letech 1941–1944 pro americkou společnost Union Pacific. Ve dvou sériích se jich celkem vyrobilo 25 kusů a do kopce utáhly 4000 tun těžký vlak rychlostí 35 km/h. Do důchodu odešel Big Boy v roce 1961.

Výkon těchto lokomotiv byl po přechodu na motorovou trakci nahrazován až pěti lokomotivami. V roce 2013 společnost Union Pacific získala Big Boye číslo 4014 zpět do svého vlastnictví a zahájila několikaletý proces jeho renovace.

Železnice zrozená z války

Americká první transkontinentální železnice, známá také jako Pacifická dráha, přitom zcela změnila tvář Ameriky. Její stavba začala v době Americké občanské války Severu proti Jihu.

Pod vlivem zlaté horečky a nutnosti spojit americký východ se západem odstartoval prezident Abraham Lincoln stavbu první transkontinentální železnice na světě. Psal se rok 1863 a 8. ledna se začalo stavět.

Prezidentovu výzvu přijaly dvě společnosti, Central Pacific Railroad na západě a Union Pacific Railroad na východě. Železnice se tak stavěla ze dvou stran tak, aby se dělníci potkali. Na západě začala stavba v kalifornském Sacramentu, na druhé straně pak nedaleko města Omaha ve státě Nebraska. To už bylo napojeno na tehdy existující východní železniční síť, která začínala na pobřeží Atlantiku.

Dne 10. května 1869, tedy čtyři roky po Lincolnově smrti, ve městě Promontory v Utahu guvernér Leland Stanford zatloukl do pražce „zlatý hřeb“ a zazněla slavná slova „Done! Done! Done! (Hotovo! Hotovo! Hotovo!)“

Smluveným signálem dal tamní telegrafista celému světu vědět, že projekt americké transkontinentální železnice, pacifické dráhy, je u zdárného konce. Díky této železnici začalo rychlé osidlování západních států USA i následný ekonomický rozvoj země. Přeprava osob i zboží přes Spojené státy se tak zrychlila a zlevnila.

Reklama

Výběr článků

Načítám