Zdravotní stav dítěte se bude i nadále rychle zhoršovat, pokud co nejdříve nepřestane se všemi třemi svými zlozvyky. Musel by méně jíst, pohybovat se pěšky a ne převážně jen na svém červeném autě a hlavně musí přestat s kouřením.

Místní úřady nabídly rodině Rizalových i nové auto, pokud  svému dítěti zakáže kouřit. Rodiče však uvedli, že nejsou schopní ho v této činnosti zastavit. Když mu kouření odepřou, propadá nesnesitelným záchvatům vzteku.

Dítě má problémy i s nadváhou, pohybuje se převážně na dětském vozítku.

Dítě má problémy i s nadváhou, pohybuje se převážně na dětském vozítku.

FOTO: fotobanka Profimedia

Chlapec si hraje a cigaretu v ústech už ani nevnímá.

Chlapec si hraje a cigaretu v ústech už ani nevnímá.

FOTO: fotobanka Profimedia

„Je úplně závislý. Pokud nedostane cigaretu, naštve se, křičí a mlátí hlavou do zdi. Říká, že se cítí smutný a má závratě,“ uvedla s pláčem jeho matka Diana.

Dítě přitom kouří cigarety pouze jedné finančně nákladnější značky. Ardiho závislost tak přijde jeho rodiče každý den na více než 110 korun. Otec chlapce, který obchoduje s rybami, přitom řekl: „Vypadá docela zdravě po mně. Nevidím v tom problém.“

Statistické údaje v počtu aktivních dětských kuřáků jsou v zemi velice znepokojující. Až 25 procent indonéských dětí ve věku od 3 do 15 let zkusilo cigarety a 3,2 procent z nich už této závislosti propadlo. Od roku 2001, kdy pětileté až devítileté děti kouřily v 0,4 procentech se o pouhé tři roky později číslo zvýšilo na 2,8 procent.

Ardi míří na fotografa vodní pistolí.

Ardi míří na fotografa vodní pistolí.

FOTO: fotobanka Profimedia

V jedné ruce volant, v druhé cigareta.

V jedné ruce volant, v druhé cigareta.

FOTO: fotobanka Profimedia

Krabička cigaret se přitom v Indonésii dá pořídit i za deset korun. Předseda indonéské komise na ochranu dětí Seto Mulyadi viní ze vzrůstající obliby cigaret u dětí jejich rodiče kuřáky a také masivní reklamní kampaně tabákového průmyslu.

„V naší zemi by měl být okamžitě zaveden zákon na ochranu dětí a pasivních kuřáků. Zákaz reklamy na tabákové výrobky je prvním stěžejním krokem k úspěchu,“ dodal Mulyadi.