Hlavní obsah

Technické vzdělání má v ČR více lidí než jinde, přesto firmy pociťují nedostatek odborníků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Technické vzdělání je v Česku rozšířenější než v ostatních zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). A to i přesto, že si u nás zaměstnavatelé často stěžují na nedostatek techniků. Problémem může být odchod zkušených pracovníků.

Foto: Profimedia.cz

Firmy si často stěžují na nedostatek techniků.

Článek

Z výroční zprávy OECD o stavu vzdělávání vyplývá, že 29 procent českých vysokoškoláků ve věku mezi 25 a 64 lety a 39 procent absolventů středních odborných škol absolvovalo technické obory.

Průměr v zemích OECD je 25 procent technicky vzdělaných vysokoškoláků a 34 procent středoškoláků.

Zkušení lidé jdou do důchodu

Podle ekonoma Daniela Münicha z Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium Univerzity Karlovy (CERGE-EI) je na pracovním trhu poptávka po schopných lidech ve všech oborech, na potíže při hledání kvalitních zaměstnanců ale upozorňují zejména průmyslové svazy, protože jsou v české ekonomice dominantní.

Zaměstnavatelé jsou překvapeni, že jim odchází středoškolák, a když najmou vysokoškoláka, je horší.
Daniel Münich, CERGE-EI

Technicky vzdělaných lidí podle Münicha není málo, ale zaměstnavatelé se často potýkají s tím, že starší, velmi zkušení středoškoláci s mnohaletou praxí odcházejí do důchodu a na jejich místo přicházejí mladí vysokoškoláci bez praxe.

Vzdělání na vysoké škole podle Münicha nemůže nahradit mnohaletou praxi. „Zaměstnavatelé jsou překvapeni, že jim odchází středoškolák, a když najmou vysokoškoláka, je horší,” řekl.

Problematické je podle něj to, že na vysokých školách chybí profesně orientované obory na bakalářské úrovni, protože se školám finančně vyplatí mít hodně studentů v magisterských i doktorandských programech.

Na středních školách není dostatek praxe

Zpráva OECD upozorňuje, že v Česku součástí vzdělávání nebývá praxe. Podíl mladých lidí, kteří si zvolí odborné technické zaměření, je zde sice podobný jako v Rakousku nebo ve Švýcarsku, ale jen šest procent Čechů absolvovalo na středních a vyšších odborných školách vzdělávací program, jehož součástí byla praxe.

OECD

Vznikla 30. září 1961 s cílem podporovat opatření, jejichž smyslem je:

  • dosáhnout co nejvyššího udržitelného ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající životní úrovně členských zemí při udržení finanční stability;
  • přispívat k rozvoji světového obchodu na mnohostranném nediskriminačním základě v souladu s mezinárodními závazky.

Má 38 členů: Austrálie, Belgie, Česká republika (od roku 1995), Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Island, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Kolumbie, Kostarika, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Nový Zéland, Norsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Rakousko, Řecko, Turecko, USA a Velká Británie.

Ve zmíněném Rakousku jich bylo 33 procent a ve Švýcarsku 59 procent.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám