Hlavní obsah
Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. Foto: archiv SŠVT

Studenti podceňují praxi, pak na to doplácejí

Přestože se po prázdninách vždy sejde na pobočkách Úřadu práce po celé zemi mnoho mladých absolventů, letošní počet je mimořádný. Úřad práce má ve své evidenci přes půl milionu lidí, z toho 96 000 mladších 24 let.

Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. Foto: archiv SŠVT
Studenti podceňují praxi, pak na to doplácejí

Míra nezaměstnanosti mladých lidí se v Česku pohybuje okolo 20 procent. Volných míst měl Úřad práce k dispozici něco málo přes 40 tisíc, z toho vhodných pro absolventy bylo pouze necelých 10 tisíc. U IT oborů je situace odlišná, záleží však na kvalitě školy i uchazečů.

Informační technologie jsou stále v kurzu

„Co se týče naší školy, nezaměstnanost absolventům skutečně nehrozí. K dnešnímu dni nalezli práci prakticky všichni naši absolventi, aniž by byli evidování na Úřadu práce,“ tvrdí ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze Martin Vodička a dodává, že úspěšní studenti si odnášejí ceny z IT soutěží, začínají s podnikáním ihned po škole a v některých případech jsou úspěšní i mezinárodně.

V rozhodování o výběru odborné školy zaměřené na informační technologie hraje podle něj hlavní roli kvalita výuky a učitelského sboru, možnost odborného rozvoje formou kurzů a především schopnost držet krok s rozvojem oboru. „Patříme mezi školy s nejmodernějším vybavením. Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. To se nezměnilo,“ říká ředitel Vodička.

Bez odborné praxe se absolventi neobejdou

Většina studentů středních i vysokých škol sice během prázdnin pracuje, upřednostňuje však placené brigády oproti odborným stážím bez finančního ohodnocení, i když jsou si vědomi, že by jim odborná stáž pomohla. Peníze však vítězí, a tak pracují například v barech či na stavbách, případně odjedou do zahraničí. Po skončení školy jim ale chybí odborná praxe ve vystudovaném oboru.

„Snažíme se i v rámci běžné výuky na škole, aby naši studenti byli vedeni co nejvíce k praktickým dovednostem. Během studia jdou dvakrát na souvislou čtrnáctidenní praxi například do oddělení ICT Fakultní Thomayerovy nemocnice," potvrdil Vodička. Mladí lidé by podle jeho slov měli usilovat nejen o teoretické znalosti, ale i o praxi, která, byť není finančně ohodnocena, je spojena s jejich oborem studia či budoucího uplatnění.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků