Hlavní obsah
Velkou výzvou pro zaměstnavatele je to, zda dokážou navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti s firmou. Foto: Profimedia.cz

Klíčovým slovem roku 2017 bude loajalita

V příštím roce má český trh práce dosáhnout pomyslného dna. Nezaměstnanost sice už nebude klesat tak rychle jako v roce letošním, ale na trhu zároveň nebudou prakticky žádní volní lidé. Trh totiž dosáhne tzv. přirozené nezaměstnanosti, která se pohybuje kolem 4 %. Pokud nedojde k uvolnění pracovního trhu pro pracovníky ze zemí mimo EU, je podle odborníků pravděpodobné, že budeme svědky růstu mezd i o více než pět procent. Důvodem bude snaha o udržení dosavadních zaměstnanců a posilování jejich loajality.

Velkou výzvou pro zaměstnavatele je to, zda dokážou navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti s firmou. Foto: Profimedia.cz
Klíčovým slovem roku 2017 bude loajalita

Poptávka po nových zaměstnancích již dnes převyšuje nabídku téměř ve všech sektorech hospodářství. Dle odhadů personální agentury Grafton Recruitment budou nejvíce chybět lidé ve zpracovatelském průmyslu a v logistice, nedostatek kvalifikovaných lidí se ale prohloubí i v sektoru sdílených podnikových služeb, který díky růstu nabídne tisíce nových pracovních příležitostí.

Celá řada pracovních míst vznikne i ve výzkumných a vývojových centrech, ČR se totiž stala vyhledávanou destinací pro jejich zakládání.

„Evergreenem je vysoká poptávka po lidech v oboru informačních technologií, aktuálně dle našich odhadů chybí na českém trhu asi dvacet tisíc odborníků,“ uvedl Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.

Chybí vyučení i absolventi škol

V absolutních číslech budou v příštím roce nejvíce žádané pozice operátorů ve výrobě a v logistice a dále veškeré technické pozice. Podniky mají zájem o vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Aby firmy v boji o zaměstnance uspěly, budou muset nejen poskytnout konkurenceschopné mzdy a benefity, ale nabídnout zaměstnancům i zajímavou práci a rozvoj. Důležitá bude také rychlost náborového procesu.

Do popředí zájmu uchazečů se dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené. Jde o lokalitu a s ní spojené dojíždění do zaměstnání, značku zaměstnavatele, firemní kulturu, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímých nadřízených, možnosti dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, a zejména možnost sladit pracovní a osobní život. Na to vše by při nastavování podmínek měli zaměstnavatelé myslet.

Udržet současné zaměstnance

Kromě náboru nových zaměstnanců bude klíčovým tématem trhu práce i udržení těch nynějších.

„Dobrým způsobem, jak si zaměstnance udržet, je investovat do jejich angažovanosti, loajality a profesního růstu. Je však nutné, aby firmy braly ohled i na osobní život svých lidí. Přetěžování, nadměrná přesčasová práce, dlouhodobý stres – to jsou časté důvody, proč lidé odcházejí k jinému zaměstnavateli,“ vypočítává Ježek.

Úspěšné firmy budou podle něj ty, které budou zaměstnávat angažované zaměstnance a zároveň budou budovat svůj pozitivní obraz na trhu práce, tj. budou investovat do své značky zaměstnavatele.

Vytvořit pocit sounáležitosti

Velkou výzvou pro zaměstnavatele na současném trhu práce může být i to, zda dokážou navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti s firmou.

„Zejména dnešní mladá generace se potřebuje ztotožnit s hodnotami a posláním firmy, aby byla motivovaná k práci. Mnohé firmy tyto pojmy sice ve své strategii uvádějí, ale pak je buď nedostatečně komunikují, nebo je prakticky nenaplňují, “ uzavírá.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků