Hlavní obsah

Když se zaměstnanec kvůli kalamitě nedostane do práce

Novinky, kil

Do Česka dorazila v uplynulých dnech zima a na některých místech zkomplikovala dopravu lidí do práce. Jaké má v takové situaci zaměstnanec povinnosti vůči svému zaměstnavateli?

Foto: Profimedia.cz

Nemůže-li se pracovník kvůli kalamitě dostavit na pracoviště, jedná se o překážku v práci na straně zaměstnance.

Článek

Podle Tomáše Surky z personálně-poradenské agentury McROY Czech musí zaměstnanec co nejdříve informovat nadřízené o vzniklé situaci a domluvit se na dalším postupu. „Pokud je situace opravdu neřešitelná, jedná se o překážku v práci na straně zaměstnance. V takovém případě má zaměstnanec právo na volno na nezbytně dlouhou dobu a zaměstnavatel nemůže trvat na tom, aby zaměstnanec do práce dorazil. Nemůže ho za to ani sankcionovat,“ připomíná Surka.

Neplacené volno nebo napracování

Takové volno však není placené a pracovník tak přichází o část mzdy. Doma navíc nemůže zůstat v případě, že se situace dala dobře předvídat (například pokud byla ohlášená stávka v dopravě).

Zaměstnavatel si také může od zaměstnance vyžádat „omluvenku“ od přepravní společnosti, anebo mu nabídnout, aby si neplánované volno napracoval. „Řeší se to dohodou. Zaměstnanec nemusí takovou nabídku přijmout, v tom případě ale přijde o část výplaty,“ dodává Surka.

Překážka v práci

Pokud se zaměstnanec do práce dostaví, ale meteorologické podmínky znemožňují její vykonávání, může jej zaměstnavatel za stejných mzdových podmínek přeřadit na jinou práci. Jestliže však kalamita brání ve vykonávání jakékoliv činnosti, vzniká tak zvaná překážka v práci na straně zaměstnavatele. Zaměstnanec pak zůstává doma a pobírá náhradu mzdy ve výši nejméně 60 procent.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám