Hlavní obsah

Experti: český průmysl neobstojí v globální konkurenci bez talentů

Právo, ťas

Tuzemské průmyslové firmy budou nadále ztrácet dosavadní schopnost konkurovat vyspělým ekonomikám relativně levnou pracovní silou. Český průmysl by proto měl posílit svou orientaci na obory s vysokým podílem inovací. Shodli se na tom zástupci Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT), ministerstva průmyslu a obchodu a společnosti Deloitte.

Článek

„Průmysl má v české ekonomice tradičně silnou pozici, kterou si udrží i v dalším desetiletí.  Pokud ale chce se svými výrobky obstát na globálním trhu, musí investovat do inovací a talentovaných lidí. Klíčovou úlohu budou hrát soukromé investice do podnikového výzkumu a efektivní podpora vzdělání a aplikovaného výzkumu ze strany státu,“ vysvětluje Bronislav Pánek, vedoucí partner společnosti Deloitte pro výrobní sektor v regionu střední Evropy.

Konkurenční výhoda se postupně vyčerpá

Konkurenční výhoda České republiky jako země s nízkými náklady se postupně vyčerpá. V budoucích letech poroste význam necenových faktorů konkurenceschopnosti, a to zejména schopnost kvalifikovaných zaměstnanců prosazovat inovace. Dalšími klíčovými faktory pro budoucí úspěch průmyslových podniků bude podle studie společnosti Deloitte schopnost dodávat na trh nadprůměrně kvalitní výrobky s nadstandardním designem a využití inovativních výrobních technologií založených na vědě a výzkumu. Právě v této oblasti mají však tuzemské průmyslové podniky největší slabiny.

Podniky málo využívají spolupráci s výzkumnými týmy VŠ

„Český průmysl bude potřebovat řadu talentovaných odborníků, ale zatím dělá jen málo pro to, aby vytvořil podmínky pro jejich růst. Většina podniků stále ještě nevyužívá spolupráci s výzkumnými týmy vysokých škol,“ říká profesor Vladimír Mařík, vedoucí katedry kybernetiky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Z analýzy společnosti Deloitte vyplývá, že mezi průmyslová odvětví s největším potenciálem patří také klíčové exportní odvětví – výroba dopravních prostředků. Vyrobení tramvajových souprav v hodnotě 1 miliardy korun v tuzemsku přímo i nepřímo zaměstná 970 pracovníků a jeho pozitivní dopad na státní rozpočet přesáhne 230 miliónů korun. Stejně tak i nákladní automobily vyrobené domácí firmou přinesou práci celkem více než sedmi stovkám zaměstnanců s fiskálním dopadem zhruba 190 miliónů korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám