Podle údajů Českého statistického úřadu pracovalo v Česku v roce 2015 zhruba 155 tisíc IT odborníků, z toho pouze 14,7 tisíce žen. Ještě v roce 1995 přitom nebyl rozdíl v poměru obou pohlaví tak propastný: na dva muže připadala jedna žena.

Zatímco se ale ve sledovaných 20 letech počet mužských pracovníků v IT oborech více než ztrojnásobil, počet žen klesl o čtvrtinu.

Příčinou nízkého zastoupení žen v oboru je především nevhodná společenská výchova.

„Od vzniku naší školy v roce 1994 se počet zde studujících dívek pohybuje mezi pěti až deseti procenty. Ve společnosti koluje řada mýtů o profesích v informačních technologiích, tím nejčastějším je názor, že jsou vhodnější pro chlapce. Obecně se setkáváme s nízkým sebevědomím děvčat, která nevěří ve své schopnosti a při rozhodování o střední škole dají často přednost všeobecnému či humanitnímu zaměření. Je to však neopodstatněné. V mnoha případech dívky svým logickým a strategickým myšlením chlapce předčí,“ soudí Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku.

Samostatnost, organizovanost a disciplína

Studentek informačních oborů je dlouhodobě málo a ve školách a poté i ve firmách jsou velmi žádané. V roce 2015 studovalo v ČR na úrovni vysokoškolského vzdělávání některý z ICT oborů (informační a komunikační technologie) téměř 22 tisíc studentů. Ženy tvořily necelou pětinu.

Řada evropských výzkumů naznačuje, že příčinou nízkého zastoupení žen v oboru je především nevhodná společenská výchova.

„Převaha chlapců ve třídách je patrná, na druhou stranu je na studentkách vidět, že je v ryze mužském prostředí máloco rozhodí. V praxi se vyžaduje samostatnost, organizovanost a disciplína, aby byl IT odborník schopen nalézt vlastní cestu k řešení daného problému. Tuto schopnost někdy postrádají i nejlepší ajťáci muži, zatímco dívky ji mívají přirozeně v sobě,“ dodává Vodička.

O tom, že firmy řeší nedostatek žen v informatice, již Novinky informovaly. Je sice pravda, že žen pracuje v oboru informačních technologií málo po celé Evropě, nicméně v porovnání s ostatními zeměmi jich je v Česku skoro nejméně.

V kreativním IT byznysu, především v reklamě, se ale ženy často velice úspěšně zabydlují. „Naše firma vyrůstá z tradice kreativního byznysu, kde se gender nikdy příliš neřešil. V reklamních agenturách jste vždy našli poměrně různorodou skupinu lidí, a to nejen z hlediska pohlaví. Pro nás proto diverzita není problémem k řešení, ale status quo, takže u nás najdete stejně žen jako mužů,“ uvedla Kateřina Gillárová, šéfka strategie a výzkumu ze společnosti QUB Digital. [celá zpráva]