Čeští zaměstnanci budou muset v blízké budoucnosti posílit svou počítačovou gramotnost a zároveň se vyrovnat se skutečností, že vzdělávání jako příprava na povolání nikdy nekončí.

„Nástup Průmyslu 4.0, jak se právě probíhající čtvrté průmyslové revoluci také říká, se netýká jen dělníků u pásu nebo prodavaček v supermarketu. Dolehne i na bílé límečky u počítačů, v administrativě a ve službách. Dnes už nemáme potřebu mít čistě administrativní zaměstnance, kteří by jen přepisovali údaje. V posledních letech tvoří podstatnou část nastupujících zaměstnanců absolventi, kteří jsou jazykově vybavení, nebojí se komunikace a mají kladný vztah k různým softwarovým aplikacím,“ popisuje situaci Luděk Procházka, generální ředitel společnosti Gerlach, která je největším poskytovatelem celních služeb u nás.

Na lidi zbude kreativita

Firma vystavuje 99 procent celních prohlášení už jen v elektronické podobě. „Našemu nejvýznamnějšímu zákazníkovi takto měsíčně odbavíme přes dvacet tisíc zásilek s poměrně malým týmem, což by bez maximálního využití digitalizace a automatizace procesů nebylo možné,“ dodává Procházka.

Automatizované a robotické nástroje na sebe podle něj brzy převezmou i takové činnosti, jako je vedení účetnictví, tvorba smluv nebo překlad textů. Redukce rutinní práce přitom nemusí nutně znamenat úbytek pracovních míst. Na lidi zbude kreativita, flexibilita a kritické myšlení.

Tlak na lepší vzdělávání

„Zaměstnanci budou muset v patřičné míře rozumět jak informačním technologiím, tak výrobě a ekonomickým i společenským procesům. Vzdělávací systém se bude muset proměnit tak, aby je těmito schopnostmi a dovednostmi vybavil. Zároveň bude třeba nastavit nové formáty kontinuálního vzdělávání a rekvalifikace,“ říká za Hospodářskou komoru ČR její mluvčí Miroslav Diro.

Zapojení firem do Průmyslu 4.0 žádají i samotní zákazníci. Společnost Securitas, největší poskytovatel bezpečnostních služeb v Česku, si například zvyká na čím dál dokonalejší monitorovací systémy a inteligentní analýzu obrazu.

„Poptávka po moderních technologiích nám meziročně stoupla o 180 procent. Největší zájem o technologické novinky mají velcí hráči z energetiky, průmyslu, maloobchodu a stavebnictví,“ připomíná Michal Kuník, generální ředitel společnosti.

V jeho oboru vyřeší plný nástup digitalizace a automatizace dlouhodobý nedostatek pracovních sil. „Počet potřebných zaměstnanců v bezpečnostních službách bude klesat v příštích 20 letech až o třetinu. Na druhou stranu méně lidí zvládne více práce za stejnou dobu,“ zdůrazňuje Kuník.

Problémům předcházet, ne je řešit

Už teď musí pracovníci bezpečnostních agentur ovládat mnohem více „měkkých“ dovedností, než bývali zvyklí, a požadavky se zvyšují i na jejich znalosti cizích jazyků.

Díky novým technologiím budou problémům více předcházet, a tím pádem jich budou muset méně řešit.