Manažer štěstí rozhodně není klaun, který má zaměstnance rozveselovat. „Měl by to být charismatický lídr, jehož si vedení firmy i zaměstnanci váží tak, že dokáže ovlivňovat chod firmy a vztahy posunovat dopředu,“ vysvětluje Věra Koukalová, jedna z happiness manažerů v ČR.

Podle odhadů jich je u nás zhruba stovka, oficiálně se však hovoří jen o 15 osobách, které působí v nadnárodních korporacích nebo startupech, tedy v nově vznikajících a rychle se rozvíjejících firmách.

Trend ze západní Evropy

Jak Koukalová uvedla ve středu 6. září na diskusním setkání zorganizovaném Středočeským regionálním klubem České manažerské asociace (ČMA) v pražských Holešovicích, jde o nový trend, který do ČR přišel před několika lety ze západní Evropy.

Manažer štěstí, na úrovni vedení označovaný jako Chief Happiness Officer, je už delší dobu součástí firemní kultury v Dánsku, Nizozemsku i v severských zemích. Vlivem západní kultury daná funkce začala vznikat také v Japonsku a Jižní Koreji.

Pozice předpokládá kreativní přístup k mezilidským firemním vztahům a vymýšlení různých projektů. „Na zaměstnance mohou příznivě působit zdánlivé maličkosti, třeba to, že někam mohou veřejně napsat, co se jim líbí a někoho pochválit. Nebo společně vyzdobit kanceláře. Nápady se samozřejmě musejí přizpůsobit výrobnímu procesu,“ pokračuje Koukalová.

Skepse „běžných“ manažerů

Při diskusním setkání se manažerka štěstí musela potýkat se skepsí diskutujících, zejména manažerů z výrobních podniků.

„Pro řadu podnikatelů je to nová a nevyzkoušená pozice. Ne každý má odvahu si do vedení pustit někoho, kdo pak napříč strukturami ovlivňuje dění ve firmě. Přesto se manažeři shodli na tom, že pokud chtějí ve firmě a firemních vztazích udělat změnu, happiness manager jim v tom jako jakýsi ombudsman může pomoci,“ uvedla hlavní organizátorka setkání Tereza Prokešová, předsedkyně Středočeského regionálního klubu ČMA.

ČMA je dobrovolným nezávislým sdružením řídících pracovníků – manažerů. Vzniklo v roce 1990 a jeho cílem je působit na rozvíjení odborných schopností manažerů i jejich schopnosti vést pracovní týmy.