„Obecně může mít kariérové poradenství formu individuální i skupinové činnosti, poskytování informací, vedení konzultací, tvorby dovednostních profilů a rozvoje dovedností,“ vysvětlila pro Novinky Gabriela Kabotová z Centra Euroguidance při Domu zahraniční spolupráce.

Nová INFOcentra

Poradenství nabízejí i úřady práce. Ročně desítkám tisíc klientů ÚP ČR takto pomohou jeho zaměstnanci. Obracejí se na ně jak žáci vycházející ze základních škol a čerství absolventi, tak i uchazeči a zájemci o zaměstnání ve vyšším věku.

V první linii poradenství pracují poradci pro zprostředkování. Jde o zaměstnance, kteří jsou v pravidelném kontaktu s uchazeči o práci. Náplní jejich činnosti je poskytování základních poradenských služeb spojených se zprostředkováním vhodného místa.

Novinkou jsou takzvaná INFOcentra ÚP ČR, která postupně vznikají na vybraných kontaktních pracovištích. „Budou rozdělovníkem pro příchozí klienty. Už nebudou muset obcházet několik kanceláří a přepážek, aby zjistili, za kým jít. Informační pracovníci je nasměrují ihned, umožní jim vyhledávání volných pracovních míst, zkontaktují zaměstnavatele a celkově usnadní komunikaci s úřadem,“ popsala vedoucí Oddělení zprostředkování a poradenství Generálního ředitelství ÚP ČR Vojtěška Nezvalová.

Jaké jsou šance

Nejde ale jen o zprostředkovávání vhodných pozic. Klient, který potřebuje kariérové poradenství, se setkává s poradci specialisty, a to zejména v Informačních a poradenských střediscích (IPS) a Job Clubech.

V IPS se budoucí studenti středních škol nejen dozvědí, o čem konkrétní povolání je, co musí zájemce splňovat pro jeho výkon, jaké požadavky mají zaměstnavatelé v konkrétním oboru, kde je možné takový obor vystudovat a jaké mají reálné šance, že po absolvování studia najdou práci.

V Job Clubech se klienti naučí, jak napsat strukturovaný životopis, jak se připravit na výběrové řízení, jak napsat inzerát či jak komunikovat s kolegy a nadřízenými.

Nejen rychlé začlenění

„Na základě studií vede poradenství k řadě výsledků včetně vyššího sebeuvědomění, uvědomění si příležitostí, zlepšení rozhodovacích dovedností a dovedností týkajících se zvládání přechodu mezi vzdělávacími stupni, vzděláváním a prací nebo mezi zaměstnáními,“ poznamenala dále Gabriela Kabotová z Euroguidance.

Z dlouhodobého hlediska dochází podle ní u klientů k postupnému poklesu kariérové nerozhodnosti a stabilizaci spokojenosti se životem. Sociální a ekonomické dopady poradenství se ve studiích ukazují jako dopady na HDP, veřejné výdaje na vzdělávání, sociální vyloučení, dávky sociálního zabezpečení, zajištění bezpečnosti, daňové příjmy, zdravotní péči...

„Pokud si díky celoživotnímu poradenství lidé spíše najdou vhodnou práci nebo nečiní špatné vzdělávací volby, projeví se jeho dopad v celé společnosti. Proto jsou služby poskytované státem pro kariérové poradenství velmi důležité a systematické zavedení takového přístupu je výhodné pro stát i veřejnost,“ pokračovala.

„Pro taková systémová opatření je důležité podporovat řešení pro osoby s rozmanitým sociálním, pracovním a studijním zázemím a různými zkušenostmi s nezaměstnaností a nezaměřovat se jen na rychlé znovuzačlenění do trhu práce na úkor kompetencí, zájmů a přání jednotlivců,“ upozornila na závěr Kabotová.

České Centrum Euroguidance pořádá již 9. ročník soutěže Národní cena kariérového poradenství. V průběhu července a srpna odborníci hodnotí přihlášené iniciativy. [celá zpráva]