„Staří a zkušení pardálové odcházejí do důchodu. Mladých, vyučených, dobrých přichází do oboru jen velmi málo. Cena té nejkvalitnější práce prudce roste,“ upozorňuje David Mencl, ředitel společnosti Ekonomické stavby, která staví rodinné domy.

Zatím ještě jsou...

Dle nedávného průzkumu společnosti NMS Market Research zůstala z vyučených řemeslníků u své profese jen necelá třetina. Stárnoucí generace profesionálů navíc nestíhá své potenciální nástupce zaučit. [celá zpráva]

Firmy často musejí hledat nejen pro učně na praxi různé motivace. „Zvýšili jsme výrazně odměny za dobrou práci a dobré lidi jsme si pro své stavby udrželi. Zatím ještě je koho udržet. Zatím ještě nějací fachmani na stavbách jsou. Dost se bojím, jak bude situace vypadat za deset či 15 let,“ dodává Mencl.

Vliv zrušení povinné vojny

Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace o tuto profesi nejeví příliš zájem.

„Třetina českých řidičů je starších 50 let. A mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D, tedy s oprávněním řídit kamióny a autobusy. Podíl na nedostatku těchto řidičů má i zrušení vojenské služby. Tam si totiž řada budoucích řidičů udělala potřebná řidičská oprávnění,“ vysvětluje Michal Havelka, marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech.

Zmiňovaní řidiči i řemeslníci navíc čím dál častěji odcházejí do zahraničí. V okolních státech je značná poptávka po kvalifikovaných řemeslnících, jako jsou elektrikáři, pekaři a truhláři.

„Hlavním lákadlem je vyšší finanční ohodnocení. Kvůli odchodům pracovníků za lepším výdělkem ale v ČR vzniká problém s obsazováním některých pozic,“ komentuje situaci Olga Hyklová, výkonná ředitelka personální agentury AC Jobs.