Hladký převzal v uplynulých dnech prestižní cenu pro úspěšné mladé vědce. Ve svém výzkumu se věnuje tzv. diskrétní matematice, což je vědní disciplína, která poskytuje matematické modely fungování počítačů.

Vytvořit si k matematice vztah

Mladý laureát je přesvědčen, že dítě si k matematice, stejně jako k jakémukoliv jinému předmětu, musí vytvořit vztah a věřit, že to, co se učí, je zajímavé a důležité. "Je dobře, že otázka povinných maturit z matematiky nastartovala celospolečenskou diskusi. Ale daleko důležitější je, co a jak se na středních školách v matematice učí," tvrdí Hladký.

Umět logicky argumentovat

Matematika, kterou používáme v běžném životě, je podle něj kombinací relativně mechanických věcí, které se opravdu vyplatí naučit, například převádět zlomky na společného jmenovatele. „Důležitější jsou ale věci, které za člověka žádná kalkulačka neudělá: být schopen kriticky analyzovat data, umět logicky argumentovat a používat matematiku tvořivě i v jiných oblastech života,“ zdůrazňuje Hladký.

Získat pro vyučování talenty

Otázkou podle něj je, zda se podaří přitáhnout na studium učitelství talentované adepty, a zda je vzdělávání budoucích učitelů na českých pedagogických fakultách moderní. „Jako v každé jiné oblasti českého vysokého školství i na pedagogických fakultách je třeba hledat způsoby, jak přitáhnout různorodé akademické pracovníky, nejlépe se zahraniční zkušeností," připomněl Hladký, který se dlouhodobě snaží bojovat proti praxi, kdy jsou výběrová řízení na akademické pozice zmanipulovaná ve prospěch bývalých studentů vlivných profesorů stejné univerzity.

Jan Hladký získal v roce 2014 evropské stipendium Marie Curie, díky němuž pracuje v Matematickém ústavu Akademie věd ČR. Předtím působil na univerzitě ve Velké Británii. Spolupracoval s vědci z celého světa, včetně Endre Szemerédiho, nositele Abelovy ceny, jednoho z nejvyšších ocenění v matematice.