Hlavní obsah

Počítačoví zločinci využívají stále častěji k útokům lidskou psychiku

Novinky, mif

Praktiky internetových pirátů jsou stále propracovanější, počet kybernetických útoků neustále roste a podle odborníků bude růst i nadále. Kybernetičtí zločinci budou stále více zneužívat základních vlastností lidské psychiky, takzvané sociální inženýrství. Uživatel přitom ani nemusí vědět, že se stal obětí internetového útoku.

Článek

Kybernetická kriminalita se stává stále personalizovanější, cílenější na konkrétní oběti. Podvodníci podle výzkumu společnosti McAfee masivně shromažďují data ze sociálních sítí, zneužívají úniků dat i dalších zdrojů informací. Počítačoví zločinci stále častěji využívají techniky sociálního inženýrství.

V posledním půl roce se podvodníci ve zvýšené míře soustředili na zneužití lidských emocí, zkoušeli různé psychologické triky, například se snažili vzbudit ve svých budoucích obětech zvědavost.

Všechny tyto metody sloužily k tomu, aby lidé útočníkům prozradili osobní informace. Poslední podvody se ve zvýšené míře týkaly aktuálních a medializovaných událostí, jako byly Olympijské hry v Pekingu, přírodní katastrofy a americké prezidentské volby.

Jak se vyvarovat internetových podvodníků
Spamy v emailech
Podvodníkům se podařilo oklamat nespočet obětí pomocí spamových zpráv, které působily věrohodně, protože byly založeny na reálných informacích. Útočníci mohou například využít úniku informací a nabídnout zákazníkům podvržené věrnostní programy nebo slevy na on-line nákupy.  Přitom se zaměří na lidi, kteří v určitých obchodech skutečně nakupovali. Odborníci se domnívají, že tento trend bude pokračovat, protože podvodníci mohou o uživatelích získávat osobní informace ze serverů sociálních sítí nebo z uniklých dat. Dostanou se tak například k informacím o uživatelově kreditní kartě, jeho zájmech či chování.
Osobní data na internet nepatří
Uživatelé mají k dispozici stále komfortnější nástroje, s jejichž pomocí o sobě mohou na internetu zveřejňovat informace, a současně přibývá aplikací vytvářených přímo uživateli. Kybernetičtí zločinci tak mají pro své útoky k dispozici stále více informací a mohou využívat zranitelností sociálních sítí. Většina uživatelů v důsledku vysoké míry personalizace často vůbec nepojme podezření, že jsou cílem kybernetického útoku.
Podvody v internetovém bankovnictví
Metody sociálního inženýrství budou ve stále vyšší míře používány k ovlivňování cen akcií. Obvyklou metodou je nalákat uživatele na nákup nějakého cenného papíru, vyhnat zvýšením poptávky jeho cenu nahoru a pak ho se ziskem prodat. Podvodníci se přitom uživatelům mohou snadno pokusit namluvit, že koupě nějaké levné akcie slibuje do budoucna velké zisky.  V minulosti byly podvody tohoto typu cíleny téměř výhradně na akcie. Odborníci z laboratoří Avert Labs ale varují, že podvodníci mohou takto vytvořit fluktuace i u cen jiných finančních produktů a ovlivnit trhy s dalšími cennými papíry a deriváty. Jednou z metod podvodníků je falešně medializovat údajné bezpečnostní chyby v softwaru nebo změny managementu u veřejně obchodovatelných společností.
Podvodné "bezpečnostní aktualizace"
Podle statistik je patrné vzrůstající množství malwaru deklarovaného jako aplikace dodavatelů zabezpečení. Podvodníci používají vyskakovací okna pop-up, která uživatelům tvrdí, že jejich počítač je nezabezpečený a vyčistit ho může pouze software od určitého dodavatele.  Takto získaný software však nejenže nijak nezvyšuje zabezpečení, ale často se používá ke stahování nového malwaru do uživatelova počítače. V budoucnu odborníci předpokládají, že kybernetičtí zločinci tyto aktivity ještě zvýší a budou se snažit uživatele oklamat nabídkou falešných aktualizací zabezpečení.

Proti praktikám sociálního inženýrství a útokům hackerů se mohou uživatelé chránit hned několika způsoby.

V první řadě je potřeba mít bezpečnostní software, používat nejnovější verze antiviru, spamového filtru, antiphishingových doplňků pro webový prohlížeč a softwaru pro kontrolu bezpečnosti navštěvovaných webů.

Je potřeba se chovat bezpečně při práci s počítačem i při prohlížení webu. Uživatelé by si měli dávat pozor na nabídky, které jsou příliš výhodné, než aby mohly být pravdivé, ať už tyto informace dostanou prostřednictvím e-mailu, instant messagingu nebo sociálních sítí.

Lidé by také nikdy neměli klikat na odkazy v e-mailech od někoho, koho neznají.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám