Včasné rozpoznání srdečních příhod je v těchto případech naprosto zásadní a každou minutou bez pomoci se šance na přežití snižuje o sedm až deset procent. Software firmy Corti "naslouchá" hovorům na tísňových linkách a může plnit roli jakéhosi asistenta pro operátora. Tomu nabízí ideální otázky na volajícího a následně odhadne, zda situace odpovídá srdeční zástavě.

V telefonátech systém vyhodnocuje verbální i neverbální prvky, tedy i tón hlasu nebo dýchání volajícího, což znázorňuje nedávno zveřejněná ukázka.

V interních firemních testech si program vedl znamenitě. Při analýze více než 161 000 hovorů uskutečněných v Kodani v roce 2014 identifikoval "mimonemocniční" zástavu srdce s 93procentní úspěšností, zatímco úspěšnost operátorů byla o 20 procent nižší. Software byl také rychlejší než lidé, když situaci vyhodnotil jako srdeční zástavu v průměru za 48 sekund, tedy o půl minuty rychleji než člověk. Podobná čísla údajně vykazují také testy v Kodani.

Existují i háčky

Server The Verge přesto poukazuje na možné háčky. Corti zatím nezveřejnila podrobné výsledky zmiňovaného interního testu, mimo jiné tak není znám počet "planých poplachů" neboli případů, kdy software označil za srdeční zástavu jiný problém. Technologický ředitel firmy Lars Maalöe uvedl, že tyto aspekty jsou předmětem analýz, ale že frekvence byla "srovnatelná s tou u lidí".

"Lékařské odborníky také může zneklidnit, že software Corti nedokáže vysvětlit, jak svá rozhodnutí činí. Podobně jako jiné programy založené na strojovém učení se algoritmy firmy Corti učí na obřích datových souborech, v nichž hledají vzorce odpovídající určitému výsledku," napsal The Verge s tím, že popsat hledané vzorce a váhu jednotlivých faktorů není součástí programu.

I proto systém nečiní rozhodnutí sám, ale pouze napovídá vyškolenému operátorovi. Od konce léta by tak měl činit v dalších čtyřech evropských městech, která budou zvolena v červnu. Další podrobnosti o své expanzi na mezinárodní trhy chce společnost Corti oznámit do konce roku.