Hlavní obsah

Jak lidem z kapes vytáhnout peníze? Operátoři si účtují nový poplatek

Novinky, mif

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od letošního dubna se změnila pravidla pro přechod k jinému operátorovi. Těžit z toho mohou především zákazníci, pro které je nyní přechod rychlejší a levnější. Operátoři však přišli s novým způsobem, jak lidem z kapes vytáhnout peníze. Začali si v souvislosti s tímto opatřením účtovat nový poplatek za převod nespotřebovaného kreditu.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Nová pravidla se totiž netýkají pouze smluv u operátorů, ale také předplacených karet. Ty mohou jejich majitelé převést k jinému poskytovateli služeb, a přitom jim podle nových pravidel musí být vrácen nespotřebovaný kredit.

Na to promptně zareagovali tuzemští operátoři. „V souvislosti s novelou zákona o elektronických komunikacích mohou spotřebitelé při změně poskytovatele služby od 1. 4. 2020 žádat vrácení nespotřebovaného kreditu u předplacených služeb,“ konstatovali pracovníci Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Operátora je možné změnit rychleji. A zákazníka to nezruinuje

Mobil

„Tato služba může být dle zákona zpoplatněna, pokud je tak uvedeno ve smlouvě, a výše zpoplatnění musí odpovídat skutečným nákladům, které opouštěnému poskytovateli služby prokazatelně vznikly při vrácení zůstatku,“ vysvětlili pracovníci úřadu.

Každý operátor si za vrácení nespotřebovaného kreditu v případě převodu účtuje jinou částku. U O2 lidé zaplatí 199 Kč, u Vodafonu pak tento úkon vyjde na 149 Kč. Nejlevnější je vrácení kreditu u T-Mobilu, lidé zaplatí 118,98 Kč.

Pracovníci ČTÚ se již nechali slyšet, že výši poplatku u jednotlivých operátorů prověří.

Jak změnit operátora?

Nová pravidla přechodu k jinému operátorovi se nevztahují pouze na nové smlouvy uzavřené po 1. dubnu, ale zároveň také na všechny dřívější. Každý zákazník musí mít nově tzv. ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla.

S ním a příslušnou žádostí se pak může zákazník obrátit na nového poskytovatele, ke kterému bude chtít přejít. Právě nový operátor se postará o vše potřebné místo samotného zákazníka. Na přenesení čísla mají poskytovatelé služeb nově nejvýše dva pracovní dny.

Novela zákona zároveň zavedla výraznější omezení smluvních pokut pro případ předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou. „Ty se v případě fyzických osob – ať již spotřebitelů, nebo podnikajících fyzických osob – mohou účtovat, pouze pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření. V takovém případě je smluvní pokuta omezena 5 % součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smluvního vztahu,“ uzavřeli zástupci úřadu.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám